وسواس شستشو، واکاوی علل و علائم آن

به گزارش مجله اندیشه، یک روانشناس گفت: مبتلایان به وسواس شستشو به قدری از کثیفی و چرک وحشت دارند که اغلب ساعات روز را به شکلی طاقت فرسا صرف تمیزکاری و شستن بدن یا اشیای مورد استفاده خود می نمایند.

وسواس شستشو، واکاوی علل و علائم آن

مریم کاووسی در تبادل نظر با ایسنا، اظهار کرد: آلوده هراسی نه تنها باعث جان به لب شدن خود بیمار می گردد، بلکه زندگی اطرافیانش را نیز از حالت طبیعی خارج می نماید.

وی اضافه نمود: این بیماری با عنوان وسواس آلودگی نیز شناخته می گردد و متأسفانه شیوع فراگیری در میان مردم دارد.

کاووسی اعلام کرد: وسواس شستشو عبارت است از احساسی آزاردهنده مبنی بر اینکه آلودگی ها علی رغم بار ها شستشو هنوز از بین نرفته اند، این وسواس یکی از شایع ترین انواع اختلال وسواس فکری ـ عملی است که البته جزو درمان پذیرترین وسواس ها نیز به شمار می رود.

این روانشناس اضافه نمود: بسیاری از مبتلایان به این بیماری تصور می نمایند هرگونه تماس اتفاقی یا قرارگیری در معرض آلودگی ها منجر به آلودگی کامل و آسیب جدی می گردد، بیماری که به موجب این طرز تفکر دائما نگران حفظ خود از آلودگی هاست، به نظافت و شستشوی افراطی روی می آورد، اما باز هم به سختی احساس تمیزی می نماید.

وی در رابطه با علائم وسواس شستشو، مطرح کرد: وسواس شستشو معمولاً به دو شکل تردید در خصوص تمیزی و تحمل ناپذیری این تردید ظاهر می گردد.

کاووسی ادامه داد: فرض کنید مجبور شده اید دست تان را در جایی تاریک با فشار آب کم بشویید، اما همین که شستن دست ها تمام می گردد این تردید مثل خوره به جان تان می افتد که دست تان را خوب نشسته اید، حال آنکه سرسختانه باور دارید ادامه زندگی شما به شستشوی بی کم و کاست دست ها بستگی دارد، این دقیقا همان تردید جان فرسایی است که مبتلایان به وسواس شستشو شب و روز با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

این روانشناس توضیح داد: فرد بیمار برای اینکه از شر این تردید خلاص گردد، عمل شستن را به دفعات زیاد تکرار می نماید و به تدریج به مرحله ای می رسد که دیگر حاضر نیست دست از شستشو بردارد، اساساً وقتی فردی تسلیم این پنداشت می گردد که باید فعل شستن را بدون نقص انجام بدهد، نگرانی پیرامون لزوم تمیزی کامل و احتیاج به پرهیز از آلودگی ها در ذهنش قوت می گیرد، تا آنجا که دیگر امکان تمیز شدن در حد لازم به سادگی میسر نیست.

وی اضافه نمود: تردید در خصوص تمیزی برای مبتلایان به وسواس شستشو تحمل ناپذیر است، یک فرد غیر وسواسی حتی اگر از تمیزی کامل دست ها به دلیل شستن در جایی تاریک و با فشار آب کم مطمئن نباشد، از این مسئله با بی اعتنایی عبور خواهد نمود، درحالی که تحمل احتمال تمیزی ناقص برای مبتلایان به وسواس شستشو به راحتی امکان ندارد.

کاووسی اضافه نمود: فرد بیمار حتی اگر چیزی را 99 درصد تمیز بداند، از فکر یک درصد کثیفی به جای مانده به وحشت می افتد و همین میزان ناچیز را مضر و کشنده تلقی می نماید، این قبیل افراد حتی زمانی که احساس می نمایند همین میزان تمیزی کافی و رضایت بخش است، باز هم احساسی آزاردهنده از درون به آن ها نهیب می زند که این بار همان میزان جزئی آلودگی کار دست شان خواهد داد.

این روانشناس در رابطه با علل وسواس شستشو، اعلام کرد: ترس از آسیب زدن به خود یکی از شایع ترین علل مرتبط با وسواس شستشوست، عده ای از مبتلایان می ترسند که عدم پاکسازی کامل آلودگی ها به آن ها آسیب برساند.

وی اضافه نمود: این افراد با خودشان فکر می نمایند که اگر به مقدار کافی تمیز نباشند، به طریقی در معرض آسیب قرار می گیرند و عواقب آن برای شان تحمل ناپذیر است.

کاووسی ادامه داد: دلیل دیگری که معمولاً از سوی مبتلایان به وسواس شستشو ذکر می گردد، ترس از آلوده کردن غیرعمدی اطرافیان است که با عنوان وسواس احساس مسئولیت نیز شناخته می گردد.

این روانشناس مطرح کرد: افرادی که به دلیل ترس از آسیب زدن به دیگران به شستشوی افراطی دست می زنند، به خیال خودشان همواره ناقل بیماری هستند و آلودگی هایشان را به هرکجا که می روند انتقال می دهند، در این میان از تأثیر اطلاع رسانی رسانه ها نیز نباید غافل بود، زیرا وسواس بعضی بیماران در پی آگاهی از عوامل بیماری زای تهدیدنماینده در مکان های عمومی تشدید می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2178

به "وسواس شستشو، واکاوی علل و علائم آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "وسواس شستشو، واکاوی علل و علائم آن" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسواس شستشو، واکاوی علل و علائم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید