نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ برگزار گردید

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران ، به انقل از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ با عنوان تلقی درست از فرهنگ عامه در عصر حاضر 29 اردیبهشت مناه با حضور احمد تمیم داری، استاد ممتاز ادبیات عامه کشور و حسن ذوالفقاری، استاد ممتاز ادبیات عامه ایران و رئیس کارگروه، ادبیات عامه وفرهنگ برگزار گردید.

نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ برگزار گردید

تمیم داری در این نشست، به جدی بودن مطالعات فرهنگ عامه اشاره و بیان نمود: استادان بزرگی که در گذشته در زمینه ادبیات فارسی و ادبیات عامه مطالعه و تحقیق می کردند و دانشجویان این رشته، بیشتر به تصحیح متون علاقه مند بودند و کمتر به بحث ریشه شناسی و روش شناسی تحقیق که از قرن 18 در غرب شروع شده بود توجه می کردند البته محمد مشخص، کمی از این فضا ادول کردند و با نگارش بعضی از کتاب ها در این حوزه، فصل جدیدی از تحقیق را پیش روی استادان و دانشجویان قرار دادند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: بعضی از تحقیقاتی که در حوزه ادبیات عامه انجام شده است بیشتر به جشن ها مانند، جشن نوروز و جشن مهرگان پرداخته شده است که اغلب جنبه توصیفی و تشریحی دارد. در این زمینه تئوری و نظریه ای نداریم همان طور که حکیم ابن سینا گفته است هر کس که می خواهد رشته ای را تأسیس کند باید قبل تر آن را در تعقل و فلسفه محکم کند. همانطور که در کتاب های فلسفه هنر داریم و نگارش شده است.

حسن ذوالفقاری، استاد ممتاز ادبیات عامه ایران و رئیس کارگروه، ادبیات عامه وفرهنگ در ادامه این نشست بیان نمود: می توان مطالعات در حوزه ادبیات عامه را به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول، دوره پیش از مشروطه که آثاری در این حوزه مکتوب نشده، دوره دوم، دوران رضا شاهی و دوره سوم بعد از انقلاب دوره بالندگی ادبیات عامه است. ادبیات عامه در دوران قبل از انقلاب به رسمیت شناخته نشده بود و بعد از انقلاب به اهمیت این گرایش توجه بیشتری شد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس، اضافه نمود: فرهنگ و ادبیات عامه را با مسائل روز جامعه باید هماهنگ کنیم؛ به عنوان مثال در دوران کرونا، تحقیق کردم و تأثیرات این دوران را بر روی فرهنگ و ادبیات عامه مورد تفحص و توجه قرار دادم.

کارگاه های تخصصی و عمومی و نشست های کارگروه ادبیات عامه و فرهنگ ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1687

به "نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید