آثار قریب همیشه او را زنده نگه می دارد

به گزارش مجله اندیشه، ژاله آموزگار در گفت وگو با خبرنگاران ، اظهار کرد: خبر درگذشت بدرالزمان قریب خبر غم انگیزی بود؛ این اتفاق برای جامعه فرهنگی کشور غم بزرگی است. البته این جور آدم ها با فعالیت هایی که انجام داده اند، مساله حضور فیزیکی شان از بین می برند؛ چراکه به قدری آثار گرانقدری دارند که در حقیقت انگار همیشه زنده هستند.

آثار قریب همیشه او را زنده نگه می دارد

وی ادامه داد: بدرالزمان قریب به نسلی تعلق دارد که پس از دانش آموختگی در خارج از کشور، برای خدمت به کشور بازگشت. طی سالیانی که در دانشگاه مشغول به خدمت بوده ام، در کنار بزرگان بسیاری فعالیت کرده ام که بدرالزمان قریب یکی از آن بزرگان است که از این همکاری لذت بردم.

این فارغ التحصیل زبان های باستانی با اشاره به دلایل بازگشت بدرالزمان قریب به کشور گفت: او بازگشت تا دین خود را به مردم ایران ادا کند و خوشبختانه با آغوش باز پذیرفته شد. باید توجه داشته باشیم که موقعیت ها و موفقیت های بدرالزمان قریب آسان به دست نیامد و درست است که او از هوش و استعداد ذاتی بهره مند بوده اما بسیاری دیگر هم چنین استعدادی را داشته اند که از آن بهره ای نبرده اند.

وی افزود: او خوش شانس بود که محضر استادانی را درک کند که دغدغه هایشان چاپ مقاله در ISI و مجلات علمی پژوهشی نبود. استادانی با علم فراوان و با آثار درخشان و ماندنی که دغدغه علم داشتند، نه رتبه والا. قریب از آنها بسیار آموخت و با پشتوانه ای از دانسته های لازم و با کوله باری از فرهنگ غنی این سرزمین به کشورش خدمت کرد.

آموزگار در انتها در توضیح آثار زنده یاد قریب گفت: بدرالزمان قریب آثار بسیار درخشانی از خود بجای گذاشته است که مهم ترین آن فرهنگ سغدی است. زمانی که این اثر ارزنده منتشر و به عنوان کتاب سال برگزیده شد، ما همگی به خود بالیدیم؛ چون این رویداد نشان درخشنده از فرهنگ ریشه دار این سرزمین بود و پاسخی محکم به کسانی که با نگاهی نه چندان مهربانانه به ادبیات باستانی ما می نگرند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1172

به "آثار قریب همیشه او را زنده نگه می دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار قریب همیشه او را زنده نگه می دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید