رکورد در هم تنیدگی کوانتومی فوتون ها ثبت شد

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، این روش به توسعه رایانه های کوانتومی یاری می نماید.

رکورد در هم تنیدگی کوانتومی فوتون ها ثبت شد

درهم تنیدگی کوانتومی پدیده ای غیرممکن به نظر می رسد. در اصل ذرات می توانند طوری در هم تنیده شوند که دیگر به صورت جداگانه قابل توصیف نخواهند بود و در این حالت یک ویژگی خاص ذره به طور آنی و بدون در نظر گرفتن فاصله، تغییری در شریک در هم تنیدگی خود ایجاد می نماید.

البته تا به امروز درهم تنیدگی کوانتومی به طور آزمایشی نشان داده شده است. این پدیده حتی ظهور فناوری های تازه مانند رایانه های کوانتومی را تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا می توان از ذرات درهم تنیده به عنوان کیوبیت(بیت های کوانتومی) که داده ها را فراوری و ذخیره می نمایند، استفاده کرد. برای تحقیق بهتر در این زمینه دو گروه بزرگ از ذرات باید ایجاد و درهم تنیده شوند. اما انجام چنین اقدامی ساده نیست.

تحقیق تازه انستیتو مکس پلانک روش معتبرتری برای درهم تنیدگی کوانتومی را آنالیز نموده و به طور موفقیت آمیز 14 فوتون را درهم تنیده است. این بیشترین تعداد فوتونی است که تا به امروز درهم تنیده شده و یک رکورد به شمار میرود.

در این پژوهش محققان از یک اتم روبیدیوم فعالیت خود را شروع کردند که در یک حفره اپتیکی به دام افتاده بود و امواج الکترومغناطیسی را با الگوهای خاصی پراکنده می کرد. از طریق لیزری با فرکانس خاص اشعه ای به اتم تابانده شد تا یک ویژگی خاص داشته باشد. در مرحله بعد یک اشعه کنترل به آن تابیده شد که در نتیجه آن اتم فوتونی را منتشر کرد که در آن تنیده بود.

این فرایند تکرار شد و اتم بین هر انتشار فوتون چرخید تا یک زنجیره کامل فوتونی فراوری شد که با یکدیگر در هم تنیده بودند. این فرایند بسیار کارآمدتر از روش های فعلی است که طی آن فقط در 43 درصد موارد فوتون فراوری می گردد یا در نتیجه هر دو پالس لیزر یک فوتون فراوری می گردد.

این تحقیق در ژورنال نیچر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2158

به "رکورد در هم تنیدگی کوانتومی فوتون ها ثبت شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "رکورد در هم تنیدگی کوانتومی فوتون ها ثبت شد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد در هم تنیدگی کوانتومی فوتون ها ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید