بودجه 99 دولت را به خلق نقدینگی وادار می کند

به گزارش مجله اندیشه، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گلستان گفت: لایحه بودجه 99 دولت را به سمت خلق نقدینگی سوق می دهد که باعث تورم بیشتر و سخت تر شدن شرایط اقتصادی کشور می شود.

بودجه 99 دولت را به خلق نقدینگی وادار می کند

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

محمد شاهکوهی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گلستان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران برخی از ایرادات بودجه 99 را برشمرد و اظهار کرد: یکی از بحث های مهم در بودجه موضوع کاهش وابستگی به نفت است که دولت در این زمینه ادعا هایی را مطرح کرده که با آنچه در بودجه آمده هم خوانی ندارد.

شاهکوهی بیان نمود: آنچه در بودجه تنظیم شده با برنامه ششم توسعه مغایرت دارد. پیش بینی برنامه ششم توسعه این است که در صندوق ملی توسعه از فروش نفت 36 درصد سهم بگیرد در حالیکه در لایحه بودجه 99 این سهم به 20 درصد رسیده و مابه التفاوت 16 درصدی را دولت به عنوان قرض یا منابع درآمدی درنظر گرفته است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گلستان با بیان اینکه این 16 درصد حدود 35 هزار میلیارد تومان می شود، ادامه داد: سوال اینجا است که اگر دولت واقعا وابستگی خود را به فروش نفت کاهش داده، چرا پیش بینی برنامه ششم توسعه را زیرسوال می برد؟

وی به تخمین فروش نفت در لایحه بودجه 99 اشاره کرد و آن را افسانه ای خواند و گفت: در لایحه بودجه 99 فروش نفت یک میلیون بشکه نفت در روز تخمین زده شده که با هیچ الگوریتم برنامه بودجه ای مطابقت ندارد.

شاهکوهی بیان نمود: در سال 98 براساس آمار وزارت نفت با همه سیاست هایی که دولت اعمال کرد و فشار های خارجی به فروش 300 هزار بشکه نفت در روز رسیدیم. این عدم تطابق باعث مشکلاتی می شود و ممکن است دولت را به خلق نقدینگی برای جبران کسری بودجه وادار کند.

وی شرح داد: خلق نقدینگی در کشور ما پدیده پایداری است که تورم را به دنبال دارد و تورم باعث فشار بر بدنه مردم می شود و شرایط اقتصادی کشور را برای مردم سخت تر خواهد کرد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گلستان دیگر ایراد بودجه را تخصیص 11 میلیارد دلار برای تأمین ارز 4200 تومانی دانست و گفت: این ارز کمر بدنه اقتصادی کشور را می کشند و حتی اقتصاددانان دولت هم معتقدند که باید حذف شود.

وی شرح داد: این موضوع دوباره دولت را به سمت خلق نقدینگی یا دست درازی به ذخایر ارزی کشور وادار می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 674

به "بودجه 99 دولت را به خلق نقدینگی وادار می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 99 دولت را به خلق نقدینگی وادار می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید