بانداژ به زبان ساده

به گزارش مجله اندیشه، تا حالا برای شما رخ داده که یکی از افراد خانواده با دست یا پای باندپیچی شده به سراغتان بیاید و از شما درخواست کند تا بانداژ او را عوض کنید؟ آیا درخواست او را رد نموده و می گویید من بلد نیستم. حالا اگر در اثر بریدگی یا آسیب به پوست یک زخم داشته باشید که مدام خون ریزی می نماید و احتیاج به پانسمان پیدا کند چه طور؟ بیایید لااقل با

بانداژ به زبان ساده

بانداژ به زبان ساده

نویسنده: مریم معروف

تا حالا برای شما رخ داده که یکی از افراد خانواده با دست یا پای باندپیچی شده به سراغتان بیاید و از شما درخواست کند تا بانداژ او را عوض کنید؟ آیا درخواست او را رد نموده و می گویید من بلد نیستم. حالا اگر در اثر بریدگی یا آسیب به پوست یک زخم داشته باشید که مدام خون ریزی می نماید و احتیاج به پانسمان پیدا کند چه طور؟ بیایید لااقل با نکات ساده یک پانسمان و سپس باندپیچی آشنا شویم.

در هنگام پانسمان باید حتما دست هایتان را شسته و تمیز نموده باشید. زخم و پوست اطراف آن هم باید تمیز گردد.

یک پد یا پنبه استریل برداشته و آن را روی زخم بگذارید. هیچ گاه به زخم دست نزنید یا روی آن خم نشده، حرف نزنید یا سرفه نکنید.

پانسمان را روی زخم نلغزانید. یک پانسمان خوب باید حدود یک تا دو سانتی متر اطراف محل زخم را بپوشاند تا از آن محافظت نموده و مانع عفونت و ورود میکروب ها گردد.

برای اتصال باندی که روی پد یا همان پانسمان بسته اید، می توانید از نوارچسب مخصوص بهره ببرید.

برای جلوگیری از خونریزی ، باید باندپیچی شما محکم باشد اما نه آن قدر که گردش خون ناحیه متوقف گردد.

اگر زیر بانداژ خون ریزی وجود دارد، بانداژ را باز نکنید زیرا لخته های تشکیل شده از بین می فرایند. باید پد جدیدی روی قبلی گذاشته و آن را محکم باندپیچی کرد.

در ضمن قوانینی را باید هنگام باندپیچی رعایت کنید: مصدوم نشسته یا خوابیده باشد. اندام آسیب دیده در وضع مناسب باشد. لوله باند را با دست راست نگه دارید. سرباند را روی اندام مبتلا گذاشته و از پایین به بالا آغاز به بانداژ کنید. هر دوری که باند را می پیچید باید حدود دو سوم باند قبلی را بپوشاند. لبه انتهایی باند را تا کنید و آن را با چسب یا سنجاق وصل کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1836

به "بانداژ به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانداژ به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید