معرفی اقیانوس های ابری ایران

به گزارش مجله اندیشه، ایران کشوری با جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی فراوان می باشد؛ در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا افراد زیادی هستند که به سمت جنگل ها و مناطق مرتفع می روند تا از گزند گرمای طاقت فرسای تابستان به دور باشند. از همین رو در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباه اقیانوس های ابری ایران صحبت کنیم و از بعضی از آن ها یاد کنیم در این فصل گرما اگر خواستید دل به سفر بزنید در بین مناطق و ییلاق هایی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید؛ تصور کنید که در مکانی مرتفع، میان طبیعت بکری در حال قدم زدن هستید. در اینجا شما آرامشی خواهید یافت که در هیچ کجای دیگری یافت نمی گردد. اما چیزی که شما را حیرت زده خواهد نمود این است که شما بر فراز ابرها قرار دارید و این سفیدی یک دست به شما حس متفاوتی هدیه می دهد. با ما در ادامه همراه باشید تا با مناطقی از که در آن ها می توانید اقیانوس های ابری ایران را مشاهده کنید آشنا شوید.

معرفی اقیانوس های ابری ایران

اقیانوسی از ابر ماسال

یکی از معروف ترین اقیانوس های ابری ایران که بسیار هم هوادار دارد، جنگل و ارتفاعات ماسال است. این منطقه که غرب استان گیلان واقع شده است به دلیل طبیعت فوق العاده و زیبایی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. اگر شما خواستار تماشای اقیانوسی از ابرهای پنبه ای هستید، جنگل های ابر ماسال گزینه بسیار خوبی برای شما می توانند باشند. از معروف ترین و بهترین مناطق ییلاقی که در منطقه ماسال واقع شده است، اولسبلنگاه نام دارد که در ارتفاعات آن می توانید به تماشای پدیده اقیانوس ابر و همچننی مناظر سرسبز و زیبای اطراف آن بنشینید. در سفر خود به ماسال، نگران امکانات یا محل اقامت خود نباشید، چراکه در این منطقه هم خانه ها و کلبه هایی برای اجاره کردن وجود دارند و هم هتلی مجهز که پذیرای میهمانان این خطه است. تجربه خوردن غذای محلی در رستوران های محلی این منطقه را نباید فراموش کنید.

توجه داشته باشید که جهت دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه، به این صورت است که شما ابتدا باید خودتان را به روستای ماسال برسانید و بعد از آن درون این روستا مرتفع، منطقه ای به نام اولسبلنگاه وجود دارد که با توجه به تابلوهای هدایت که در جهت وجود دارد خودتان را به سمت خود برسانید.

اشکورات در رامسر

یک منطقه دیگری که می تواند برای شما آرزوی تماشای اقیانوس های ابری در ایران را فراهم بیاورد، منطقه اشکورات در شمال کشور و در شهرستان رودسر است. این شهرستان در ابتدای شهر رامسر واقع شده است و طبیعت سبز و بکری را دارا می باشد. این منطقه به دو قسمت بالا اشکور و پایین اشکور تقسیم می شود که هر کدام دارای روستاهایی از جمله تمل، افی، نارنه، کلایه و .. هستند. در جاده های این منطقه که پیش بروید و البته اگر خوش شانس باشید پدیده اقیانوس ابر را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن این منطقه، دیدنی های زیادی مثل تالاب صمد آباد، کوه عروس و داماد، منطقه آسمانرود، غار واردار و … دارد. همچنین در روستای صمد آباد نیز می توانید دریاچه بسیار زیبایی را مشاهده کنید. در روستاهای اشکورات اقامت خانه های محلی برای اسکانتان وجود دارد.

ارتفاعات ییلاقی فیلبند

روستای فیلبند یکی دیگر از معروف ترین مناطقی است که در آن می توانید جذاب ترین اقیانوس ابری ایران را مشاهده کنید. شما در این منطقه می توانید زمانی که به ارتفاعات این منطقه رسیدید ابرها را زیر پایتان داشته باشید. در این روستا می توانید شبی را در خانه ای محلی سپری کنید، غذای سنتی بخورید و طبیعت زیبای این روستا را در آغوش بکشید. این روستا در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا واقع شده است که به خاطر همین موضوع، اقیانوس ابر در زمان های بسیاری در این روستا دیده می شود. البته پدیده اقیانوس ابر بیشتر در فصل تابستان در این منطقه رخ می دهد و در فصل زمستان به دلیل پایین بودن دمای آن، معمولا روستا پوشیده از برف است.

یکی از ویژگی های این روستای ییلاقی جاده خوب و آسفالتش می باشد که برای مسافران این امکان را فراهم نموده که با ماشین شخصی خودشان به این منطقه بروند. فیلبند در 160 کیلومتری تهران واقع شده است و برای رفتن به آنجا پس از سپری کردن 130 کیلومتر در جاده هراز در سمت راست با دیدن تابلوی چلاو وارد منطقه شوید. فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو است که از جاده ای کوهستانی با پیچ و خم اما بسیار زیبا عبور خواهد نمود.

ییلاق سوباتان در تالش

یکی از مناطق سرسبز ایران که برای طبیعت گردان جز جذاب ترین و منحصربه فردترین ها به شمار می آید، ییلاق سوباتان در تالش است. اهالی منطقه لیسار در فصل تابستان به سمت ییلاق سوباتان می روند تا از شرایط آب و هوایی خوبی که در سوباتان وجود دارد استفاده نمایند. توجه داشته باشید که سوباتان تنها منطقه ای برای تماشای طبیعت محسوب نمی شود، بلکه یک منطقه تاریخی هم به شمار می رود و در آن چندین قبر هزاران ساله وجود دارد. ییلاق سوباتان در استان زیبای گیلان و در 20 کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش قرار گرفته است. این تکه از بهشت، خود در میان بهشت هایی دیگر محصور شده است، به طوری که سمت شمال آن رودخانه خروشان لیسار واقع شده است و از غرب به دریاچه زیبای نئور و ییلاقات اردبیل می رسد. جنوب سوباتان، مناطق ییلاقی آسبومار جا خوش نموده اند و شرق آن، جنگل های تالش قرار دارند. بهترین جهت رسیدن به این ییلاق، جاده رشت به هشت پر است که بعد از آن باید به سمت جاده اق اولر بروید. گفتنی است که بگوییم جاده ییلاق سوباتان شرایط مناسبی ندارد و برای ماشین های شخصی مناسب نیست و حتما به منظور بازدید از این منطقه می بایست با نیسان یا ماشین های 4 دیفرانسیل بهره ببرید.

جنگل ابر در جهت جاده خلخال

یکی دیگر از رویایی ترین جاده های ایران که این روزها تبدیل به یکی از توریستی ترین مناطق کشور شده جاده خلخال است. این جاده زیباترین جهت جنگلی در شمال غرب کشور است که با جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی که دارد می تواند گزینه جذابی برای سفرهای جاده ای به شما بیاید. اما داستان به این جا ختم نمی شود و می توانید به سمت جنگل ابری که در این منطقه وجود دارد بروید و به تماشای اقیانوسی از ابر بنشینید. جاده اسالم شهرستان خلخال در استان اردبیل را به استان گیلان متصل می نماید و دلیل این برخورد هم شرایط خاص و اقلیمی کوهستانی و ترکیبی طبیعت جنگلی با دشت می باشد. همین موضوع سبب شده تا این جنگل تبدیل یکی از رویایی ترین جاده های جنگلی کشور بشود. علت این که این جهت اغلب از خلخال به اسالم پیمایش می شود به دلیل سختی کمتر راه می باشد چرا که در این حالت شما از ارتفاع 2100متری به ارتفاع 330 متری می رسید.

جنگل ابر در جواهرده

یکی دیگر از روستاهایی که به اقیانوس های ابری ایران مشهور است، جنگل ابر در جواهر ده می باشد. این روستا با طبیعت دلفریب و آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. زمانی که به بازدید از این روستا می روید شاهد زندگی اهالی این روستا خواهید بود. به منظور دسترسی به روستای جواهرده می بایست خودتان را به سمت رامسر برسانید، در طول جهتی که برای رسیدن به جواهرده طی می کنید با جاذبه های مختلفی نظیر آبشار، دریاچه قو و … روبرو خواهید شد.

  • آدرس جواهرده

به منظور دسترسی به جنگل های ابر جواهرده تنها یک جهت وجود دارد و آن هم این است که شما به رامسر بروید و بعد از گذرتان از بازار را می بایست به سمت جنوب شهر رامسر بروید. گفتنی است که بگوییم روستای جواهرده از توابع دهستان سخت سر است که روستاهایی مانند گاو رمک، لپاسرک، دریاپشته، سلمل و سفید تمشک را در بر می گیرد.

برای ورود به این جنگل از شما هزینه ای دریافت می شود که به منظور پاکسازی جنگل از زباله و رسیدگی بابت مشکلاتی در آن پیش میاید صرف می شود.

جنگل ابر در جواهردشت

دیگر روستایی که جز یکی از بهترین اقیانوس های ابر ایران به شمار می رود، جنگل ابری است که در جواهردشت واقع شده است. این روستای ییلاقی و بسیار دیدنی یکی از مناطق خوش آب و هوای شما کشور محسوب می شود که به جرات می توان گفت زیبایی های آن به اندازه ای است که هوش از سرتان خواهد برد. جهت رسیدن به این روستا، جاده زیبایی است که از بین جنگل های انبوه هیرکانی می گذرد. این جنگل در 46 کیلومتری شهرستان رودسر و 26 کیلومتری سیاهکلرود واقع شده و با مساحت تقریبا 100 هکتاری که دارد در میان ابرهای پنهان شده است. جهت دسترسی به این جنگل پستی و بلندی های زیادی دارد و حدودا 2 ساعت باید در این جهت باید رانندگی کنید. توجه داشته باشید که بیش از 70 درصد زیبایی این منطقه به جهتی است که شما طی خواهید و گاهی ممکن است ابری در این منطقه مشاهده نکنید، پس به امید تماشای اقیانوس ابر از جهتی که در حال طی کردن آن هستید نگذرید.

در مورد قدمت این روستا باید بگوییم که عده از محلی های این منطقه مدعی هستند که قدمت آن به حدود 400 سال می رسد، اما طبق گفته های بعضی دیگر شکل گیری این روستا بنابر سبک معماری آن بعد از دیلمان و اشکور بوده که حدودا به 200 تا 300 سال پیش برمی شود.

جنگل ابر در شاهرود

اگر می خواهید این جنگل رویایی که یکی از جذاب ترین اقیانوس های ابری ایران را از نزدیک مشاهده کنید می بایست به مرز استان سمنان و گلستان در 45 کیلومتری شمال شاهرود بروید. در جهت جاده شاهرود به آزادشهر که حرکت کنید تابلوهای راهنما خبر از جنگلی در آن حوالی می دهند جنگلی که موزه ای از گونه های گیاهی و جانوری است. مساحت جنگل های ابر در شاهرود نزدیک به 35 هزار مترمربع است. جالب است بدانید که جنگل های ابر شاهرود از قدیمی ترین و بزرگترین مناطق سرسبز و جنگلی ایران محسوب می شود به طوری که قدمتش به دوره سوم زمین شناسی برمی شود. در واقع جنگل ابر ادامه جنگل های سرسبز شمال است اما چون در بیشتر اوقات، اقیانوسی از ابر فضای جنگل را دربرگرفته به آن جنگل ابر می گویند. در این جنگل بیش از 85 نوع گونه های گیاهی وجود دارد و به داخل آن که بروید تنوع گیاهی و درختان آن شما را به وجد می آورد به هر طرف که نگاه می کنید انواع درختان را می بینید درختانی مثل نارون، بارانک، سرخدار، راش، بلوط، توسکا. سرتان را که بالا بگیرید ابرها را در نزدیکی درختان می بینید انگار که جنگل سوار بر این ابرها شده و گشت و گذاری رویایی در میان این ابرها دارید.

به دلیل تنوع گیاهی که در این جنگل وجود دارد، از آن به عنوان یک بانک دارویی یاد می نمایند.

  • بهترین زمان سفر به جنگل ابر در شاهرود

متوسط دما در جنگل های ابر شاهرود که به یکی از جذابترین اقیانوس های ابری ایران معروف است نزدیک به 12 الی 13 درجه سانتی گراد است. شب ها و صبح های زود دمای هوا بسیار پایین می آید پس حتما لباس گرم همراه خودتان داشته باشید. بهترین زمان سفر به جنگل های ابر نیمه اول سال است. در صورتی که شهرستان علی آباد کتول بارانی باشد در هنگام ظهر شما شاهد اقیانوسی از ابر در جنگل خواهید بود.

  • جهت دسترسی به جنگل ابر

به منظور دسترسی به جنگل ابر در شاهرود از سمت تهران حدودا باید 404 کیلومتر را طی کنید. در صورتی که از اتوبان افسریه خواستید حرکتتان را شروع کنید، می بایست از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان گذر کنید تا به شاهرود برسید. در صورتی که ماشین ندارید در میدان امام شاهرود می توانید تاکسی های روستای ابر را سوار شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 235

به "معرفی اقیانوس های ابری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اقیانوس های ابری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید