آسمانخراش مکعب؛ چهره نو ریاض!

به گزارش مجله اندیشه، دولت عربستان طرح خود برای ساخت آسمانخراشی مکعبی شکل به ارتفاع 400 متر به نام مکعب را در ریاض ارائه نموده است.

آسمانخراش مکعب؛ چهره نو ریاض!

به گزارش عصر ایران، این طرح توسعه شهری -19 کیلومتر مربع- در شمال غربی مرکز ریاض ساخته خواهد شد و به عنوان نقطه عطف تازه در مرکز عربستان معرفی می گردد.

این طرح که به عنوان چهره تازه ریاض توصیف می گردد، اطراف سازه مکعب که یکی از بزرگترین سازه های ساخته شده در دنیا خواهد بود، شکل می گیرد.

سازه مکعب 400 متر ارتفاع خواهد شد که آن را به طور رسمی به یک آسمانخراش تبدیل می نماید و پهنای آن نیز 400 متر است.

در نمای ساختمان مکعب فرم های مثلثی روی هم قرار می گیرند که بر گرفته از سبک معماری مدرن است. این سازه شامل دو میلیون متر مربع فروشگاه، جاذبه های فرهنگی و گردشگری خواهد بود و دارای یک فضای آتریوم تقریبا تمام قد است که شامل یک برخ مارپیچ می گردد.

آسمانخراش مکعب بخشی از منطقه گسترده تر مربع را تشکیل می دهد که طرح آن به وسیله شرکت توسعه مربع تازه عربستان ارائه شده است.

این طرح شامل ساخت بیش از 100 هزار واحد مسکونی و 9 هزار اتاق هتل به همراه بیش از 980 هزار متر مربع فروشگاه و 1.4 میلیون متر مربع فضای اداری خواهد بود.

بعلاوه این طرح شامل 80 مکان تفریحی و فرهنگی، دانشگاه فناوری و طراحی، یک تئاتر چند منظوره و یک موزه نمادین خواهد بود.

سازه مکعب با بهره مندی از معماری شاخص و پیشرفته و بعلاوه حضور فناوری های روز مانند متاورس، به عنوان یک مقصد متفاوت می تواند افراد را در تجربه ای بی نظیر از ماجراجویی در دنیای واقعی و مجازی غوطه ور سازد. طراحان از واژه غوطه ور برای تعریف آن استفاده می نمایند، زیرا به عنوان ترکیبی از واقعیت و دیجیتال مجازی با انبوهی از هولوگرام ها امکان تجربه حضور در سیاره مریخ یا اعماق آب را برای افراد فراهم می نماید.

به گفته دولت عربستان، این پروژه قرار است تا سال 2030 تکمیل گردد. شباهت این طرح به کعبه نیز در نوع خود نظر مخاطبان را جلب نموده است!

آسمانخراش مکعب یکی از چندین پروژه عظیمی است که در حال حاضر عربستان برای ساخت آن سرمایه گذاری نموده و تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور را هدف قرار داده است. شناخته شده ترین و بحث برانگیزترین نمونه در این زمینه پروژه نیوم (Neom) است که شامل ساخت یک مگاسیتی خطی به طول 170 کیلومتر می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2242

به "آسمانخراش مکعب؛ چهره نو ریاض!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمانخراش مکعب؛ چهره نو ریاض!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید