گالری عکس: متروهای ساخت اتحادیه جماهیر شوروی بیشتر شبیه کاخ ها و قصرهای مجلل پادشاهان هستند

به گزارش مجله اندیشه، در اوج قدرت اتحادیه جماهیر شوروی سابق، از هر 1000 نفر فقط 30 نفر صاحب ماشین بودند. حتی افرادی که هم خودرو داشتند؛ به خاطر هزینه های زیاد بنزین و استهلاک و مالیات، ترجیح می دادند از خودروی خود استفاده نکنند. بنابراین؛ جمعیت بسیار زیادی در این کشور فقط با مترو سر کار می رفتند. البته، متروهایی که بسیار پر زرق و برق دارتر از ایستگاه های متروی کنونی در دنیا بودند.

گالری عکس: متروهای ساخت اتحادیه جماهیر شوروی بیشتر شبیه کاخ ها و قصرهای مجلل پادشاهان هستند

عکاسی به نام کریس هرووی (Chris Herwig) در تازه ترین پروژه خود سراغ متروهایی رفته است که در زمان شوروی ساخته شدند. او 15 سیستم مترو در 7 کشور شوروی سابق را در بیش از 250 ساعت عکاسی نموده و در یک کتاب به چاپ رسانده است.

این متروها بیشتر شبیه به دالان های کاخ ها و قصرهای پادشاهان هستند و اصلا شباهتی به تونل های تنگ و تاریک و زشت متروهایی که می شناسیم و استفاده می کنیم؛ ندارند.

وقتی این عکس ها را مشاهده می کنید؛ تصور می کنید بخشی از یک موزه هستند تا ایستگاه مترو. کریس هرووی می گوید بعضی از این متروها، در واقع زیباترین چیزی است که در آن شهر وجود دارد.

دلیل ساخت ایستگاه های مترو مجلل در شوروی سابق نیز به دیدگاه حاکمان آن ها برمی گردد. استالین دوست داشت مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده نمایند و بیشتر با وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر جابه جا شوند.

استالین در سال 1931 برنامه ای برای ساخت 13 ایستگاه مترو در شهر مسکو تصویب کرد. بیش از 70 هزار کارگر که عمدتا فقیران و قحطی زدگان حومه شهر بودند این ایستگاه ها را ساختند. با بیل و تبر بیش از 81.2 میلیون متر مکعب زمین را کندند تا مترو راه اندازی گردد.

قصرهایی زیر زمین

قطارهای متروی شوروی کندتر و قدیمی تر از قطارهای شهرهایی مانند نیویورک بودند ولی داستان ایستگاه های مترو متفاوت است و بیشتر شبیه به آثار هنری و معماری ساخته شدند. با قوس ها و طاق هایی زیبا، ستون های بلند، سقف های طرح ها و لوسترهای بزرگ و خیره نماینده ای که جلب توجه نمایند.

دیواره ها از سنگ مرمر هستند و در آن ها فلزاتی مانند برنز و طلا استفاده شده است تا بدرخشند. انواع المان های وطنی و افسانه ای شوروی سابق در این متروها دیده می گردد تا مردم بیشتر حس وطن پرستی داشته باشند و هر روز این المان ها را با چشم ببینند.

اتحادیه جماهیر شوروی در طی 50 سال، بیش از 14 سیستم مترو را در شهرهای مختلف راه اندازی کرد و بیش از 47 هزار مایل تونل زیرزمینی برای عبور قطارهای شهری ساخت. البته، همه ایستگاه های مترو در شهرهای مختلف بسیار مجلل نیستند و هرچه بودجه کمتر می گردد؛ ایستگاه هایی ساده تر و کوچک تر می سازند ولی هنوز همان دیدگاه و اصالت حفظ شده است.

کریس هرووی می گوید همه ایستگاه ها از طراحی ها و معماری های خلاقانه استفاده می نمایند و به طور آشکارا در پی ساختن ساختمانی بودند که جلب توجه کند.

کریس می گوید اتحادیه جماهیر شوروی می خواسته آرمان شهرهایی مانند مصر یا یونان باستان برای مردم ترسیم کند تا نشان بدهد یک جامعه سوسیالیستی چگونه است. آن ها می خواستند مردم از خرید خودروی شخصی منصرف شوند و بیشتر در کنار جمعیت این طرف و آن طرف بروند.

البته، متروهای ساخته شده در زمان حکومت شوروی خالی از ایراد نبودند و همان زمان هم نتوانستند خیل مردم را به سوی خود جلب نمایند چون در بعضی از شهرهای کوچک مردم با اتوبوس ها و ترامواها زودتر به مقصد می رسیدند.

با هم تصاویری از ایستگاه های مترو زیبا و مجلل شوروی سابق را می بینیم:

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 427

به "گالری عکس: متروهای ساخت اتحادیه جماهیر شوروی بیشتر شبیه کاخ ها و قصرهای مجلل پادشاهان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گالری عکس: متروهای ساخت اتحادیه جماهیر شوروی بیشتر شبیه کاخ ها و قصرهای مجلل پادشاهان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید