موزه پرادو اسپانیا، مجموعه ای از آثار هنری که دیگر تکرار نخواهند شد!

به گزارش مجله اندیشه، موزه پرادو | Prado Museum

دیدن آثار هنری چه معاصر و چه تاریخی برای هر شخصی می تواند هیجان انگیز باشد. با دیدن نقوش و آثار ماندگاری که شاید از قرن ها پیش به یادگار مانده اند، بی شک گریزی است تا با شرایط و حال و حتی عقیده و تفکر جامعه و صاحب اثر آشنا شویم. گویی در زمان سفری داشته ایم! موزه پرادو در شهر مادرید یکی از جاهایی است که شما می توانید در آن از آثار کامل و بی نظیر هنرمندان اسپانیایی دیدن کنید و همانطور که گفتیم، سفری در زمان با دیدن این آثار داشته باشید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم در موزه پرادو در مادرید، مرکز اسپانیا گشت و گذاری داشته باشیم.

موزه پرادو اسپانیا، مجموعه ای از آثار هنری که دیگر تکرار نخواهند شد!

موزه ای با نگرش هنراسپانیایی اصیل!

موزه پرادو را در دنیا همه به عنوان یکی از ارزشمندترین گالری های هنری در دنیا و کشور اسپانیا می شناسند. پرادو در خیابانی همنام خود یعنی خیابان پسئو دل پرادو (Paseo del Prado) قرار گرفته است.

ساختمانی که در حال حاضر موزه در آن واقع شده است، از قرن 18 میلادی به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت. موزه پرادو برای اولین بار در تاریخ 10 نوامبر سال 1819 به صورت رسمی افتتاح شد. پرادو در زبان اسپانیایی به معنای علفزار است و این نام گذاری به سبب وجود باغ و علفزارهایی در اطراف این موزه بوده است.

در این مجموعه در حال حاضر بیش از 8600 نقاشی و 700 مجسمه از آثار بزرگ ترین هنرمندان دنیا، وجود دارد. وقتی می گوییم آثار بزرگ از بزرگ ترین استادان اسپانیایی در این موزه جمع شده است، منظورمان هنرمندانی همچون: بوش ، ولاسکِز، روبنس، رافائل و گویا و بزرگانی دیگر در عالم آثار هنری همچون نقاشی ومجسمه سازی می باشد. سبک آثار این موزه بیشتر در عالم هنرهای نئو کلاسیک است.

بسیاری از کارشناسان هنری این موزه را به عنوان یکی از متمرکزین موزه های دنیا در جمع آوری، حفظ و نمایش آثار هنرمندان اسپانیایی در دنیا می دانند و معتقدند که این موزه و مسئولان آن به خوبی از عهده این مهم بر آمده اند.

اگر بخواهیم بررسی کنیم که برای اولین بار ایده شکل گیری این موزه از کجا پدید آمد، باید بگوییم که ملکه وقت اسپانیا دربازدید از موزه لوور پاریس، به سختی به این موزه علاقه مند شده بود و با توجه به موقعیت ملکه بودنش می خواست که مجموعه ای بسیار بزرگ و همطراز با موزه های بزرگ دنیا و موزه لووررا در کشور خودش داشته باشد.

اگر از وقایعی که در آن روزگاران گذشت بگذریم، نتیجه این علاقه و مصمم بودن ملکه، چندین هزار اثر هنری بی نظیر است که امروزه شاهد نگهداری و نمایش آنان در این موزه به صورت یکجا هستیم.

مسئولان موزه برنامه های زیادی برای توسعه موزه تدوین کرده اند. برای بازدید از آثار موزه و محیط داخلی آن که کم از یک اثر هنری جداگانه ندارد، باید وقت خود را به خوبی تنظیم و مدیریت کنید!

اگر بخواهیم یکی از معروف ترین آثار داخل موزه را برای شما معرفی نماییم می توانیم اثر ولاسکز، تابلوی ندیمه ها را نام ببریم. این تابلوی معروف، شاهزاده مارگاریتا و دو ندیمه اش به همراه یک نقاش و قلمویش را به تصویر کشیده است.

این اثر هنری ولاسکز و دیگر اثر او که در همین نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است به نام پیروزی باکوس در معرض بازدید عموم بازدیدنمایندگان قرار گرفته است. هنرمند معروف و اثر گذار دیگری که در این موزه آثارش به نمایش گذاشته شده است، فرانسیسکو گویای بی نظیر است.

بخش بزرگی از آثار موزه دل پرادو را آثار این نقاش شهیر در بر می گیرد. برای بزرگداشت و قدردانی از گویا، تندیس او در بیرون ورودی اصلی موزه نصب گشته است.

با توجه به این که این مجموعه بسیار بزرگ است و وسعت زیادی دارد، در دنیا از بسیای از نقاط مختلف برای دین آن به مادرید سفر می کنند اما شاید بتوان به جرات گفت که نه برای یک بار، بلکه چندین بار! حتما در اولویت های خود دیدن آثار اسپانیایی قرن 17 را بگنجانید.

امکانات موزه بسیار کامل است و شما هر وسیله رفاهی را که در این محیط ممکن است به آن احتیاج داشته باشید را در اختیار دارید. شما در زمان حضور در موزه می توانید به کافه تریای موزه بروید، به فروشگاه پرادو سر بزنید و از آن خرید نمایید.

در ضمنً این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر قبل از بازدید از موزه پرادو، کارت گردشگری مخصوص مادرید را تهیه کرده باشید شما می توانید به صورت رایگان وارد موزه پرادو شوید. موزه پرادو را به جرات می توان به عنوان یکی از پربازدید ترین موزه های شهر مادرید، مرکز زیبا و دیدنی اسپانیا دانست.

البته باید این نکته را حتما گفت که هنر اسپانیا از ابتدا تا به کنون، با شاهکارهای دیدنی و زیبایی در دنیا به همگان معرفی شده است اما به گفته و اذعان منتقدان و کارشناسان هنری و تاریخی می توان موزه پرادو را به عنوان یکی از بی نقص ترین و شاید کامل ترین مجموعه آثار نقاشی اسپانیایی در دنیا نامید.

درباره این موزه واقعیت هایی وجود دارد که یکی از دیگری مجذوب کننده تر است. به طور مثال، آیا می دانستید که در طی جنگ های داخلی اسپانیا و نا آرامی های این کشور، تمامی آثار ارزشمند و بی تکرار این موزه به وسیله کیسه های شن در زیرزمین ساختمان موزه حفاظت می شدند؟

آثاری که بازدید از آن ها را نباید از دست بدهید!

یکی از آثار دیدنی این موزه، تابلوی معروف باغ خوشی ها اثر هنرمندی به نام بوش است. البته از این هنرمند آثار دیدنی و ارزشمند دیگری نیز برای بازدید وجود دارد. بوش یکی از هنرمندان محبوب شاه فیلیپ دوم بود.

علاوه بر هنرمندانی که در بالاتر نام بردیم می توانید در بین آثار این موزه از نقاشی های هنرمندان شهیری همچون: رامبراند، دورر، ریبرا، موریو، فرا آنجلیکو، بوتیچلی، تیسین و تینتورتو را مشاهده نمود.

یک پیشنهاد ویژه برای شما در آخر داریم. برای ین که زمان خود را مدیریت نمایید، چند اثر فوق العاده را برای بازدید به شما معرفی می نماییم. نجیب زاده با دستی بر روی شانه اثر اِل گرکو، رویای یعقوب اثر خوزه دِریبرا، سوم ماه می 1808 در مادرید اثر گویا، کاردینال اثر رافائل، آرتمیس اثر رامبراند را حتما ببینید و از بازدید آنان لذت ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2010

به "موزه پرادو اسپانیا، مجموعه ای از آثار هنری که دیگر تکرار نخواهند شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پرادو اسپانیا، مجموعه ای از آثار هنری که دیگر تکرار نخواهند شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید