ستون مارکوس اورلیوس، نقشی از نبردهای باستانی روم

به گزارش مجله اندیشه، ستون مارکوس اورلیوس | The Column of Marcus Aurelius

به نظر می رسد که ستون مارکوس اورلیوس و فاستینا (Faustina) که در پیازا کولونا (Piazza Colonna) و در شهر رم واقع شده است توسط کومودوس (Commodus) و به یاد پدر و مادر خود در حدود سال 180 میلادی نصب شده است. این ساختار زیبا از ستون معروف قدیمی تراجان (Trajan) که در سال 113 میلادی در رم ساخته شده بود الهام گرفته شده است. این ستون نمایشنامه هایی از مبارزات پیروز نظامی امپراتوری رم را در برابر کوییدی ها در سراسر دانوب که در سال های 172 تا 175 میلادی روی داده بود به شکلی حکاکی شده به نمایش می گذارد. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این ساختار بی نظیر بیشتر بدانیم.

ستون مارکوس اورلیوس، نقشی از نبردهای باستانی روم

ساختار ستون مارکوس اورلیوس

ستون مارکوس اورلیوس در حال حاضر 39 متر بلندی داشته اما بیش از 7 متر از ساختار پایه آن در زیر زمین باقی مانده است. بخش های پایینی آن هرگز حفاری شده است. در اصل در بالای این ستون یک مجسمه که احتمالا امپراتور بوده است نهاده شده و ارتفاع کلی این ساختار را بیشتر افزایش می داده است. بر اساس فهرست های مرجعی که در قرن چهارم میلادی نوشته شده است ارتفاع این ستون شگفت انگیز 51.95 متر یا 175 فوت رومی می باشد. داخل ستون توخالی بوده و یک پله مارپیچی درون آن نهاده شده است که امکان دسترسی به بخش بالایی ستون را ارائه می کند. برای دسترسی به داخل ستون می بایست به وسیله پایه سمت ویا دل کورسو (Via del Corso) وارد شوید که البته در حال حاضر به روی عموم بسته می باشد. تصور می گردد که یک عبادتگاه برای امپراتور در نزدیکی این ستون واقع شده است.

حکاکی ها و مجسمه های روی ستون

این ستون که در سبک دوریک ساخته شده در 21 حلقه برجسته حکاکی شده تقسیم بندی شده است که هر کدام از آن ها دارای 130 سانتی متر ارتفاع بوده و نشانگر مبارزات مارکوس اورلیوس در سرزمین های شمال دانوب است. این مبارزات در سال های 172 و 173 میلادی علیه مارکومان و در سال های 174 تا 175 میلادی علیه سارمات ها بوده است. روایت هایی که از این دو مبارزه حکاکی شده است به شخصیت های پیروز و اولین پایگاه نیروی دریایی که از رود دانوب عبور کرده است اشاره دارد. اکثریت حکاکی های موجود بر روی ستون مارکوس اورلیوس مربوط به اتفاق های میدان جنگ می باشد، اما پس زمینه های جالبی مانند امپراتور و سربازانش، لجستیک و شاهکارهای مهندسی جنگ های رومی و همچنین تصویری از سربازان در هنگام عبور از پل پونتون (pontoon) نیز دیده می گردد. حکاکی ها در طراحی های مجسمه سازی دوران باستانی می باشد. در ساخت حگاکی ها تاکید بر این بوده است که بتوان پرسپکتیو را در قسمت های بالایی ایجاد نماید. سرها بیش از بزرگ بوده و بدن ها خیلی کوتاه یا بلند می باشند و ویژگی های صورت به میزان حداقل خود می رسد.

نگهداری از ستون برای قرن ها

این ستون توسط مردم محلی به نام سنتناریا (Centenaria) شناخته شده که به ارتفاع، پایگاه و سرامایه ستون اشاره می کند و آن را به اندازه 29.6 متر تعیین کرده است. این مطلب در کتیبه ستون ماکوس اورلیوس ذکر شده است. یک متصدی یا سرپرست اختصاصی برای نگهداری این بنای یادبود وجود داشته است. آدراستوس (Adrastus) یک آزادی خواهی بود که در سال 193 میلادی زندگی کرده و درخواست نمود تا کلبه ای در نزدیکی این ستون بنا کرده تا بتوتند نقش نگهبان را به شکلی بهتر اجرا نماید. درخواست او مورد قبول نهاده شده و کلبه ای برای او در آن نزدیکی بنا گشت.

ستون مارکوس اورلیوس تحت تاثیر حوادث طبیعی بسیاری باقی مانده است

در طول قرن ها ستون مارکوس اورلیوس همانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی و ویرانه ها نه تنها تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی بلکه از سلایق انسانی نیز رنج برده است. صحنه های این ستون در طولی بسیار بیشتر از ستون تراجان حک شده است بنابراین بسیار بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار می گیرد. این ستون حتی رعد و برق و زلزله را نیز متحمل شده و حتی بدتر از آن در دوران قرون وسطی میخ های مختلفی که در آن نهاده شده بوده برداشته شده اند و در نتیجه ظاهر آن به طور چشمگیری تغییر کرده است.

ترمیم و بازسازی

ستون مارکوس اورلیوس توسط پاپ سیکستوس پنجم در سال 1589 میلادی بازسازی شده و در اطراف پایه های آن کتیبه هایی نهاده شد. پایه ستون تغییر شکل داده شده و مجسمه برنزی نیز در بالای آن نهاده شد. بعضی از فعالیت های ترمیم مشکوک بود یعنی در اصل آن ها وجود داشتند به عنوان مثال مجسمه هایی که در نیمه ستون قرار دارند در چهار جهت شامل این موضوع می گردند. این مجسمه ها سرزمین های بربرها که توسط مارکوس اورلیوس فتح شده اند به همراه سه پیروزی در گارلند را نشان می داده که به طور کامل از ساختار ستون حذف شده اند و این موارد را فقط می توان در نقاشی های دوره رنسانس مشاهده نمود. این تغییرات و سایر تعمیرات در بخش های آسیب دیده را امروزه می توان به وضوح مشاهده کرد. زیرا این بخش ها با سنگ مرمر خاکستری رنگ ترمیم شده که به طور واضح با سنگ مرمر سفید رنگ این بنا تفاوت دارد.

منبع: www.ancient.eu

منبع: الی گشت
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 145

به "ستون مارکوس اورلیوس، نقشی از نبردهای باستانی روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون مارکوس اورلیوس، نقشی از نبردهای باستانی روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید