بیماران دیابتی نباید این مسکن ها را مصرف نمایند

به گزارش مجله اندیشه، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت مصرف بعضی از مسکن ها ممکن است با خطر نارسایی قلبی روبرو شوند.

بیماران دیابتی نباید این مسکن ها را مصرف نمایند

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نتایج تحقیق نو محققان دانمارکی نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت مصرف ایبوپروفن یا نوع دیگری از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است به طور قابل توجهی با خطر نارسایی قلبی روبرو شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات ارائه شده در نشست سالانه انجمن قلب و عروق اروپا در بارسلون، استفاده کوتاه مدت از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی خطر بستری شدن در بیمارستان به علت نارسایی قلبی را بین بیش از 331هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در دانمارک بدون هیچ مشکل قلبی قبلی 43 درصد افزایش داد. البته چنین تحقیقاتی مقدماتی در نظر گرفته می گردد تا زمانی که در نشریه معتبری منتشر گردد.

نتایج نشان داد که دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی خطر نارسایی قلبی در افراد دیابتی نوع 2 با 80 سال سن یا بیشتر (78درصد) بعلاوه با سطح قند خون بالا (68درصد) را بیشتر می نماید.

کسانی که قبلا از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده نکرده بودند بدترین واکنش را نشان دادند و خطر نارسایی قلبی آنان تقریباً سه برابر بود.

دکتر یوجنیا جیانوس، مدیر سلامت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک گفت: دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی قبلاً با افزایش اندک خطر نارسایی قلبی در میان جمعیت عمومی به ویژه برای افراد با مسائل قلبی پیشین مرتبط بوده است.

جیانوس، یکی از اعضای شورای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کالج آمریکایی قلب و عروق می گوید: مسلماً در بیمارانی که قبلاً دچار نارسایی قلبی بودند خطر بیشتری وجود دارد.

جیانوس در خصوص دیابت نوع 2 گفت: حتی در صورت عدم انسداد در عروق کرونر یا حتی بدون کاهش عملکرد پمپاژ قلب، این افراد همچنان در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

هولت و گروه وی برای اینکه دریابند آیا استفاده از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی خطر نارسایی قلبی را در میان دیابتی ها بیشتر می نماید یا خیر، ثبت های پزشکی دانمارک را آنالیز کردند تا افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بین سال های 1998 تا 2021 شناسایی نمایند سپس افرادی که قبلاً مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شده بودند بعلاوه افرادی که قبلاً به علت یک شرایط پزشکی طولانی مدت از دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده می کردند را از مطالعه حذف کردند.

حدود یک نفر از 6 بیمار شرکت نماینده در این مطالعه، در طول یک سال پس از تشخیص دیابت نوع 2 حداقل یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی برای وی تجویز شده بود؛ ایبوپروفن بیشترین استفاده را داشت و در 12 درصد از بیماران دیابتی تجویز شده بود. شایع ترین مورد بعدی دیکلوفناک بود که حدود 3درصد از بیماران از آن استفاده می کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که هر دوی این دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان به علت نارسایی قلبی در میان دیابتی ها مرتبط بودند.

جیانوس گفت: دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی عمدتاً با ایجاد احتباس مایعات، خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهند. این امر حجم خون را افزایش می دهد و احتیاج های بیشتری را به قلب تحمیل می نماید.

به گفته پزشکان، بیماران دیابتی نوع 2 باید قبل از مصرف هر گونه داروی ضد درد با پزشک خود مشورت نمایند.

فونارو می گوید: به نظر نمی رسد دارو های حاوی استامینوفن خطر نارسایی قلبی مرتبطی داشته باشند به همین علت برای تسکین درد و کاهش تب، استامینوفن به دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی ترجیح داده می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2157

به "بیماران دیابتی نباید این مسکن ها را مصرف نمایند" امتیاز دهید

2 کاربر به "بیماران دیابتی نباید این مسکن ها را مصرف نمایند" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران دیابتی نباید این مسکن ها را مصرف نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید