چین تسلیم خواسته های آمریکا در سازمان تجارت جهانی نشد

به گزارش مجله اندیشه، چین خاطرنشان کرد هرگز تسلیم خواسته های آمریکا برای اصلاحات در سازمان تجارت جهانی و نادیده دریافت صندلی خود به عنوان یک عضو در حال رشد این سازمان نخواهد شد.

چین تسلیم خواسته های آمریکا در سازمان تجارت جهانی نشد

به گزارش خبرنگاران روزنامه شبکه تایمز آسیا روز یکشنبه گزارش کرد چین تاکید دارد به جای تسلیم شدن در برابر آمریکا، با کشورهای در حال رشد دیگر نظیر هند، ونزوئلا و آفریقای جنوبی برای آینده سازمان تجارت دنیای مبارزه می نماید.

بر اساس ساختار قانونی سازمان تجارت دنیای برای کشورهای در حال رشد، مزیت ها و تفاوت هایی در نظر گرفته شده است که شامل چین به عنوان یک کشور در حال رشد می گردد اما آمریکا خواهان اصلاحاتی است که بر اساس آن چین این صندلی را از دست می دهد.

بر مبنای همین مقررات دولت چین مانند دیگر کشورهای در حال رشد عضو سازمان تجارت دنیای می تواند برای بازار خود مقرراتی دست و پاگیر تر در نظر گیرد و همزمان یارانه هایی را بیش از کشورهای توسعه یافته به بخش کشاورزی اختصاص دهد.

همین منازعات باعث شده است آینده سازمان تجارت دنیای به خطر بیفتد اما این گزارش می افزاید که چین تصمیم گرفته است برای حراست از نظام چند جانبه تجاری د ربرابر آمریکا ایستادگی کند.

آمریکا می گوید که بسیاری از اعضای سازمان تجارت دنیای یعنی نزدیک به دو سوم آنها خود را در مجموعه کشورهای در حال رشد می دانند و از مزایا و حقوق بالاتری نسبت به کشورهای توسعه یافته برخوردارند و این عادلانه نیست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا این وضعیت را در سازمان تجارت دنیای به مثابه یک فاجعه توصیف نموده است اما چین و هند می گویند که این شرایط برای پیشبرد نظام تجاری چند جانبه در دنیا مهم است.

گائو فونگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در مصاحبه ای در پکن گفت که ما حاضر به تسلیم شدن در برابر چنین اصلاحاتی نیستیم و همچنان از عضویت به عنوان یک کشور در حال رشد و حفظ این صندلی حفاظت می کنیم.

وی تاکید نمود چین از اینکه چنین روندی را دنبال کند شرمی ندارد و همچنان با کشورهای دیگر در حال رشد، برای حراست از قوانین سازمان و حقوق اعضای در حال رشد همکاری خواهد نمود.

با تور چین همراه باشید

منبع: ایرنا
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 149

به "چین تسلیم خواسته های آمریکا در سازمان تجارت جهانی نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین تسلیم خواسته های آمریکا در سازمان تجارت جهانی نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید