پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر نقد و آنالیز شد

به گزارش مجله اندیشه، نشست تخصصی پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر در فرهنگستان هنر برگزار گردید.

پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر نقد و آنالیز شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر به همت معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر عصر یکشنبه (22 مهر ماه) با حضور علاقه مندان، آنالیز شد.

در این نشست که مهدی مکی نژاد، عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، راهنمایی جلسه را بر عهده داشت، ابتدا حمیدرضا قلیچ خانی، خوشنویس و عضو کمیته تایید اصالت نسخه های خطی کتابخانه ملی، با موضوع نگاه انتقادی به منابع دست اول در خوشنویسی ایرانی مقاله خود را ارائه کرد.

او با ذکر این نکته که پژوهش های خوشنویسی از نظر کمی و کیفی در پنجاه سال اخیر، پیشرفت های قابل توجهی داشته است، عنوان نمود: اگر مدار پژوهش در عصر پهلوی را دکتر مهدی بیانی بدانیم، پژوهش در این نیم قرن با استاد حبیب الله فضائلی و استاد علی راهجیری شروع شده و در دهه اخیر بسیاری از خوشنویسان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به تحقیق در این حوزه پرداخته اند که این راه ادامه دارد.

این هنرمند حوزه خوشنویسی در ادامه منابع پژوهش در کتابت و خوشنویسی را دسته بندی کرد و با ذکر نام هر یک، توضیحاتی درباره آنها ارائه داد.

علیرضا هاشمی نژاد، عضو پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران وابسته به دانشگاه شهید باهنر کرمان، دومین سخنران نشست بود که به تبیین مقاله خود با عنوان آنالیز پژوهش ها در حوزه مبانی نظری و تحلیل سبک شناسی خوشنویسی در پنجاه سال اخیر پرداخت.

وی سخنانش را با ذکر اینکه در هر دوره، نگرش های مختلفی وجود دارد که در شکل و محتوای هنر آن دوره اثر می گذارد، شروع کرد و ادامه داد: مباحث نظری خوشنویسی را پژوهش مبتنی بر تامل، تفکر و روش های شناخته شده در ماهیت و فلسفه خوشنویسی، زیبایی شناسی، تحلیل سبک شناسی، شیوه شناسی و بنیادهای تاریخی می دانیم؛ ولی در پژوهش های اجرا شده در پنجاه سال اخیر، غفلت هایی در پرداختن به مباحث نظری در این حوزه، مشاهده می گردد و بیشترین پژوهش ها در دوره مذکور در ادامه سنت تاریخ نگاری و تذکره نویسی در تاریخ خطوط و معرفی خوشنویسان بوده است.

هاشمی نژاد استنباط نادرست از مفاهیم، مبانی نظری و زیبایی شناسی را نیز نکته دیگری ذکر کرد که باعث پیدایش آثار پژوهشی بی کیفیت در این سال ها بوده است.

وی با ارائه گزارشی از چگونگی پژوهش در مبانی نظری خوشنویسی سخنان خود را به پایان برد.

آخرین پژوهشگری که در نشست پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر در سالن همایش های فرهنگستان هنر، پیرامون این موضوع، نتایج تحقیق خود را به گوش حضار رساند، فرهاد خسروی بیژائم، استادیار گروه کتابت و نگارگری دانشگاه هنر اصفهان بود. او با عنوان مقایسه رویکردهای پژوهشی در خوشنویسی ایران توسط پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی به ارائه مباحث و نقطه نظرات خود پرداخت.

بیژائم، با ذکر پرسش پژوهش خود یعنی اینکه، کدام محورهای پژوهشی در حوزه های مختلف خوشنویسی مدنظر پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی بوده است؟ به طرح مبحث خود پرداخت و نمونه های آماری خود را از 183 مقاله فارسی و 20 کتاب غیرفارسی ذکر و اظهار کرد: یکی از کاستی های جامعه خوشنویسی ایران در سالیان دور، فقدان نسبی پژوهش های هدفمند و عمیق بوده که به نظر بسیاری از اهالی هنر، در خور شأن و عظمت خوشنویسی ایرانی نبوده است.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان، محورهای عمده پژوهش های منتشره شده ایرانی در نشریات معتبر وزارت علوم را تاریخچه خوشنویسی، شکل گیری و تحول قلم های خوشنویسی، اصطلاحات خوشنویسی، ابزار و مواد خوشنویسی، توضیح احوال و آثار خوشنویسان، کتیبه نگاری، وجوه معنوی خوشنویسی، مذهب و عرفان در این هنر، اسلوب و شیوه های خوشنویسی و ... برشمرد و با ذکر نمونه هایی از آسیب ها و اغلاط پژوهشی در این حوزه سخنان خود را به اتمام رساند.

در پایان مهدی مکی نژاد از حاضران درخواست کرد تا نقطه نظرات خود را در باب مباحث مطرح شده در جلسه بیان نمایند و این مهم با پاسخگویی سخنرانان این نشست، به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 67

به "پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر نقد و آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش های معاصر خوشنویسی در پنجاه سال اخیر نقد و آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید