معرفی چند مکان دیدنی در اصفهانپیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان

به گزارش مجله اندیشه، اگر از یک فرد خارجی درباره ایران و شهرهای آن بپرسید به احتمال زیاد اصفهان یکی از چند شهر شناخته شده ای است که نام خواهد برد. تعطیلات نوروز برای پایتخت نشین ها، ساکنین سایر استان ها و حتی گردشگران خارجی فرصت بسیار مناسبی است برای بستن بار و بندیل و راهی شدن به سمت اصفهان چرا که این شهر در کنار آثار تاریخی ارزشمند و طبیعت بکر و غنی آن، در این ایام از آب و هوای معتدل و بهاری هم بهره مند می گردد. برای لذت بردن از این شهر گزینه های زیادی پیش روی شما واقع شده است. از پل ها و بازارها و مسجدها گرفته تا خانقاه ها، کلیساها، گورستان ها و پارک ها. در این میان بعد از تماشای چند اثر تاریخی و موزه می توانید به سراغ رستوران های مدرن یا سنتی، کافه ها، قهوه خانه ها و شربت خانه های خاص اصفهان بروید. در این مطلب نگاهی داریم به تعدادی از اماکن دیدنی اصفهان که به انتخاب نگارنده معرفی شده اند.

معرفی چند مکان دیدنی در اصفهانپیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان

سال ها پیش تبلیغ جالبی از تلویزیون پخش می شد مربوط به یک فراوری کننده موکت که 6 تا از معروف ترین مکان های دیدنی اصفهان را در قالبی شعرگونه معرفی می کرد. اگر این شعر یادتان باشد، هر بار که مسافر اصفهان می شوید می توانید در روز اول اصفهان گردی را با این 6 مکان دیدنی آغاز کنید. عالی قاپو داره اصفهون، پل خواجو داره اصفهون، چهارباغ و چهل ستون، سی و سه پل و نقش جهون...

پیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان

میدان نقش دنیا

این میدان با نام های میدان امام و میدان شاه نیز شناخته می گردد و به عنوان یک میراث دنیای توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این میدان یک مستطیل بسیار بزرگ است که در گذشته به عنوان میدان چوگان مورد استفاده قرار می گرفته است. بازار قیصریه که با دویست حجره دو طبقه در حاشیه این میدان قرار گرفته است محل بسیار خوبی است برای خرید صنایع دستی و هنری، پوشاک و مواد غذایی که بیشتر سوغات شهر اصفهان هستند. علاوه بر این چهار بنای عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه در میانه چهار ضلع این میدان ساخته شده اند.

چهلستون

ساخت این کاخ در دوره شاه عباس اول آغاز شد. شاه کوشکی درمیان باغ بنا کرد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل می داد و تالار میانی کاخ چهل ستون وغرفه های چهار گوشه آن را در بر می گرفت. در دوران شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد، به این صورت که در ساختمان مرکزی فعلی تغییرات بیشتری داده شد و تالار آینه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد. باغ چهلستون در بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهارباغ پایین واقع شده است.

شهربازی رویاهای اصفهان

گفته می گردد مجموعه شهر رویاهای اصفهان با صد و هفتاد هزار مترمربع بزرگ ترین مرکز تفریحی و اقامتی کشور است که با توجه به ساختار معماری و جاذبه های متنوع با 7 بخش موضوعی مختلف و بیش از 910 جاذبه متنوع در فضاهای باز و بسته و همین طور بازی های هیجانی، بازی های کامپیوتری و سینما خانواده ها و مسافران را در هر رده سنی و در هر شرایط آب و هوایی جذب می نماید.

چهارباغ

چهارباغ از خیابان های اصلی اصفهان است که به واسطه پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل به دو بخش چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می گردد. چهارباغ عباسی از خیابان های تاریخی شهر است و بین دروازه دولت و سی و سه پل واقع شده است. این خیابان دارای دو باند برای وسایل نقلیه موتوری و دو باند برای دوچرخه یا پیاده روی است. اگر از ما می شنوید قدم زدن و عکاسی در این خیابان را نه تنها در فصل بهار که در هیچ فصلی از دست ندهید.

محله جلفا و کلیسای وانک

خیابان جلفا در همان نگاه اول با سنگ فرش متفاوتش شما را جذب می نماید. جلفا که به محله ارمنی ها معروف است در کنار بافت زیبا و متفاوتی که دارد به خاطر چند رستوران، کافه و شربت خانه بسیاری از مسافران و اهالی شهر را در این منطقه جمع می نماید. جلفا پنج کوچه بزرگ، بازار، چند حمام، کاروانسرا و چندین کلیسا دارد که معروف ترین آن کلیسای وانک است. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و از ساختمان اصلی کلیسا، یک چاپخانه، کتابخانه و موزه تشکیل شده است. در موزه وانک برای نگهداری و نمایش کتاب ها، نسخه های خطی، تابلوهای نقاشی، عکس و اشیای تاریخی به نمایش گذاشته شده اند. اما می خواهیم اشاره ای کنیم به گنبد کلیسای وانک که شباهتی به گنبد مخروطی شکل کلیساهای کهن ارمنی ندارد و شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی ساخته شده است. این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب منحصر به فرد است و تمام دیوارها، طاق نماها، داخل گنبد و زوایای آن با رنگ روغ نقاشی و تزیین شده است. این دیوارنگاری ها تصاویری از تولد تا عروج حضرت مسیح، همین طور تصاویری از از روز رستاخیز، داوری، بهشت و جهنم دربرمی گردند. پیشنهاد ما این است که حتما یک نصف روز را برای گشتن در کلیسای وانک، قدم زدن در خیابان جلفا و سر زدن به یکی از شربت خانه ها اختصاص دهید.

پل خواجو

می گویند پل خواجو از لحاظ موقعیت و زیبایی بین تمام پل های تاریخی که روی رودخانه زاینده رود بنا شده اند سرآمد است. شهرت این پل به خاطر معماری منحصر به فرد و تزیینات و کاشیکاری های آن است. ساختمانی که در میانه این پل قرار گرفته محل اقامت موقت شاه و خانواده او بوده است. پل خواجو به دلیل وجود دریچه در زیر قوس هایش نقش مهمی در تنظیم جریان آب رودخانه زاینده رود داشته است و با بسته شدن دریچه ها، سطح آب در پشت پل بالا می آمده و یاری به آبیاری باغ ها در بالادست پل می نموده است.

یکی از جذابیت های نه چندان شناخته شده این شهر که تا به اصفهان سفر نکنید کسی به شما نمی گوید، اجرای شبانه موسیقی و آواز زیر پل خواجو توسط مردم عادی است که تماشاچیان زیادی را دور هم جمع می نماید و موجب لذت عابران می گردد.

چاه حاج میرزا

اینجا خبری از چاه نیست. در واقع می گویند چاه حاج میرزا قدیمی ترین قهوه خانه دوره صفوی در اصفهان است. سرتاسر دیوارهای این قهوه خانه به یک موزه می ماند و پوشیده از اشیاء قدیمی و عتیقه است. می گویند زمانی که این قهوه خانه میزبان مناسبت های مذهبی بوده است مردم وسایلی از قبیل نیزه، شمشیر، کلاه خود و تابلوهای عکس و نقاشی خود را به این قهوه خانه اهدا نموده اند. اولین چیزی که باید از منوی این قهوه خانه سفارش بدهید دوغ و گوش فیل است. سپس می توانید با خیال راحت به سراغ چای و قلیان بروید.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله به راستی یک شاهکار معماری است. این مسجد در قرن یازدهم هجری به فرمان شاه عباس اول بنا شد و ساخت آن هجده سال طول کشید. این مسجد یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان است که در ضلع شرقی میدان نقش دنیا در مقابل عمارت عالی قاپو واقع شده است. این مسجد که نه دارای مناره و نه شبستان است و ورود به آن به وسیله پله صورت می گیرد در همان بدو ورود شما را شگفت زده می نماید. گنبد زیبا و باشکوه این مسجد در سپیده دم به رنگ صورتی، در نیم روز کرم رنگ و در غروب خورشید رنگی آجری می گیرد. نور شگفت انگیز درون مسجد یکی دیگر از عجایب آن است که از پنجره های مشبک در جوانب گنبد به درون می تابد و علاوه بر ایجاد روشنایی، فضایی روحانی به نمایش می گذارد. در وصف کاشی های معرق، انعکاس نور و صدا و دیگر زیبایی های شگفت انگیز این بنا بسیار گفته و نوشته اند. توصیه می کنیم با توجه به زمان بندی بازدید از این مسجد برنامه ریزی نموده و لذت تماشای این اثر شگفت انگیز را از دست ندهید.

دیدنی های شهر اصفهان بسیار است و برای تماشای میراث شکوهمندی که از دوران صفوی در این شهر به امانت مانده یک بار سفر کردن به اصفهان کافی نیست.

+از مکان های دیدنی شهرهای دیگر چه می دانید؟ اینجا برای شما از وصف بی مثال شیراز می گوییم.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 133

به "معرفی چند مکان دیدنی در اصفهانپیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی چند مکان دیدنی در اصفهانپیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید