صادرات محور توسعه گیلان، دولت بر صادرات کالاهای غیرنفتی تمرکز کند

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، سید محمد احمدی بعدازظهر چهارشنبه در همایش تجلیل از 33 شرکت برتر صادرکننده استان گیلان به مناسبت روز ملی صادرات، با اشاره به اینکه تحریم ها در طول 40 سال گذشته علیه نظام اسلامی بوده و هدف آن ضربه به اقتصاد کشور است، اظها رکرد: صادرات فقط مبادلات کالا و خدمات نبوده بلکه بخشی از هویت و فرهنگ و باورهای ما است که باید وارد بازارهای جهانی بشود.

صادرات محور توسعه گیلان، دولت بر صادرات کالاهای غیرنفتی تمرکز کند

احمدی با اشاره به اینکه مثبت بودن تراز تجاری ایران نشان دهنده این بوده که صادرات، فراوری و تجارت قابل تحسین است، اضافه کرد: امروز در جهان ارزش تجاری در حال پیشی دریافت از رشد اقتصادی است. حدود 8 هزار میلیارد دلار فراوری ناخالص داخلی جهان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در ادامه با بیان اینکه از این میزان حدود 20 درصد مربوط به تجارت است، گفت: این نشان دهنده این بوده که در آینده تجارت صندلی خاصی در جهان خواهد داشت.

احمدی در ادامه با بیان اینکه صدور برخی بخشنامه ها در این حوزه سبب کند شدن مسیر توسعه می گردد، بیان نمود: در استان گیلان نشست های بسیاری در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می گردد تا این موانع بیان، آنالیز و پیگیری گردد.

وی توضیح داد: امیدواریم با افزایش صادارت و کاهش واردات در آینده نزدیک شاهد کاهش نقش نفت در بودجه باشیم. دولت این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

صادرات 24 میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه

در ادامه این مراسم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه یکی از مهم ترین اقدامات دولت جدا کردن قوانین صادرات از واردات است، اظهار کرد: تشابه بسیاری از قوانین این دو بخش سبب ایجاد مشکل برای فعالان این حوزه شده است.

هادی تیزهوش با اشاره به اینکه در هیچ کجای جهان دولت بدون توجه به بخش خصوصی نمی تواند توسعه یابد، اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته بیشتر تمرکز و توجه خود را به حضور بخش خصوصی معطوف نموده اند. متاسفانه در ایران به این موضوع کمتر توجه می گردد.

وی با بیان اینکه در بدنه دولت هیچ فعال بخش خصوصی حضور ندارد ولی می توان در حوزه قانونگذاری در مجلس از نظرات فعالان این بخش بهره مند شد، گفت: 945 میلیارد دلار از کشورهای همسایه واردات داریم.

تیزهوش با بیان اینکه صادرات ایران به این کشورهای حدود 24 میلیارد دلار است، بیان نمود: در بسیاری از بخش ها توانایی صادرات وجود دارد که متاسفانه نبود زیرساخت ها و قوانین مناسب دلیل این موضوع است.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص یارانه به صادرات در کشورهای اروپایی و آمریکا، توضیح داد: در ایران به محض اختصاص یارانه به یک کالا صادرات آن کالا ممنوع می گردد. اعمال این قانون برای همه کالاها غیرکارشناسی بوده و نباید همه کالاها مشمول این قانون شوند.

تیزهوش با تأکید براینکه دولت به جای تمرکز بر صادرات نفت باید به صادرات کالاهای غیر نفتی توجه کند، ادامه داد: صادرات 10 میلیارد دلاری به کشور روسیه که ظرفیت بسیاری برای صادرات کالاهای ایرانی دارد بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به افزایش 68 درصدی صادرات از گمرکات استان گیلان، اضافه کرد: امیدواریم این افزایش صادارت در سال آینده حوزه صادرات را گرفتار بحث ارزی نکند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 111

به "صادرات محور توسعه گیلان، دولت بر صادرات کالاهای غیرنفتی تمرکز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات محور توسعه گیلان، دولت بر صادرات کالاهای غیرنفتی تمرکز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید