در فضای عمومی کشور با چالش های جدی مواجهیم، در این سال ها ارزش فضای تئاترشهر کمتر دیده گردیده است

به گزارش مجله اندیشه، دبیر علمی و اجرایی همایش آینده فضاهای عمومی شهری هدف از برگزاری این همایش را فراهم آوردن پایه های نظری و بنیادین درزمینه فضای عمومی شهری و تبادل علمی پیرامون آن در سطح بین المللی دانست و تأکید کرد: در فضای عمومی کشور با چالش های جدی روبرو هستیم که این موضوع به ویژه ناشی از در نظر گرفته نشدن صندلی روشن برای این فضا در برنامه ریزی های شهری است.

در فضای عمومی کشور با چالش های جدی مواجهیم، در این سال ها ارزش فضای تئاترشهر کمتر دیده گردیده است

احسان رنجبر در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ضمن اعلام روزهای 3 تا 5 مهر به عنوان روزهای برگزاری این همایش، از حمایت وزارت راه و شهرسازی و سازمان های وابسته به آن شامل سازمان بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید و چندین دانشگاه اروپایی از آن اطلاع داد و گفت: مقالات متعددی از کشورهای مختلف دنیا همچون آلمان، ایتالیا، برزیل، آمریکا، انگلستان، فنلاند و ... به دبیرخانه همایش ارسال گردیده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر، این نخستین بار است که همایشی در حوزه شهرسازی با استانداردهای دنیای برگزار می گردد، اعلام نمود: همایش به زبان انگلیسی برگزار گردیده و هم اکنون نیز در وب سایت های معتبر دنیای نمایه گردیده است.

دبیر علمی و اجرایی همایش آینده فضاهای عمومی شهری موضوع همایش فوق را متمرکز بر فضای عمومی به عنوان یکی از کلیدی ترین موضوعات شهرسازی اعلام و تشریح کرد: موضوع فوق یکی از پرچالش ترین موضوعات در حوزه شهرسازی است، به ویژه آن که کشور ما در این حوزه احتیاج به برنامه ریزی و طراحی بهتری دارد.

رنجبر با بیان اینکه در این همایش موضوع فضای عمومی از 9 منظر مورد آنالیز قرار می گیرد، این محورها را فضای عمومی و درس هایی از تاریخ، فضای عمومی و چالش های اقلیمی، فضای عمومی، مدیریت، طراحی و کیفیت، فضای عمومی و دگرگونی شهری، فضای عمومی و بازآفرینی شهری، فضای عمومی و چالش های اقتصادی- اجتماعی، فضای عمومی و مسائل مربوط به جابه جایی و حرکت و فضای عمومی و گردشگری برشمرد و گفت: این محورها در ادبیات شهرسازی معاصر دنیا نیز جزو محورهای اساسی و کلیدی هستند.

وی تأکید کرد: در یک دهه اخیر بیشتر برخی محورها همچون دگرگونی و تکنولوژی مورد توجه محافل علمی دنیای بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به حضور اساتید معتبر این حوزه از کشورهای مختلف دنیا و ارائه سخنرانی های کلیدی در این همایش اشاره نمود و اضافه نمود: بخشی نیز به گفت وگوهای عمومی (public talks) اختصاص داده گردیده و در آن مفاهیم نو در ارتباط با فضای عمومی به بحث گذاشته می گردد.

رنجبر همچنین از برنامه ریزی برای بازدید مهمانان همایش از فضاهای شهری تهران از جمله بافت تاریخی تهران در منطقه 12 با همکاری شهرداری آن منطقه و نیز محدوده فرهنگی عباس آباد اطلاع داد و اظهار کرد: بازدیدنمایندگان در این مکان ها به صورت زنده درباره فضای عمومی در تهران گفت وگو خواهند کرد.

وی اضافه نمود: در این گفت وگوها تجربیات وزارت راه و شهرسازی، به خصوص در 5 سال اخیر، به نقد و آنالیز گذاشته خواهد شد و کوشش می گردد ضمن مطرح کردن بحث های انتقادی و صدور بیانیه در خاتمهی کنفرانس، گامی در راستای رشد شهرسازی ایران در حوزه فضای عمومی برداشته گردد.

دبیر علمی و اجرایی همایش آینده فضاهای عمومی شهری به ارائه 45 مقاله و 7 سخنرانی کلیدی در این همایش اشاره نموده و شرح داد: داوری این مقالات از سوی داوران کشورهای مختلف به صورت آنالیز همزمان توسط سه داور و بی نام (peer review) انجام گردیده است.

در فضای عمومی کشور با چالش های جدی روبرو هستیم/ میدانچه تئاتر شهر مصداق فضای عمومی در شهر

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس با اعلام اینکه در فضای عمومی کشور با چالش های جدی روبرو هستیم، اظهار کرد: فضای عمومی در نظام های برنامه ریزی شهری ما صندلی روشنی ندارد.

رنجبر ضمن تاکید بر احتیاج شهرهای ایران به فضاهای عمومی به عنوان فضای تعامل اجتماعی به این نکته رهنمون شد که در نظام برنامه ریزی شهری، ما سرانه فضای سبز یا فضای مسکونی تعریف نموده ایم، اما سرانه فضای عمومی تعریف ننموده ایم؛ لذا آنچه به عنوان فضای عمومی باقی می ماند، یک فضای رها گردیده میان ساختمان ها است و هر نهاد مدیریت شهری می تواند آن را به دید خود و بر اساس احتیاجهای خود آن را تغییر دهد.

دبیر علمی و اجرایی همایش اضافه نمود: در عین حال به واسطه تسلط جریان های حرکتی سواره، روز به روز از حجم فضای پیاده کاسته گردیده و امکان حضور شهروندان در فضایی که آرامش و امنیت داشته باشند، کم گردیده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از انجام جنبش های پیاده مداری و دوچرخه مداری طی چند سال اخیر، تأکید کرد: هدف از برگزاری این همایش این است که پایه های نظری و بنیادین برای چنین موضوعاتی را فراهم کند.

وی درک ناکامل از انواع فضای عمومی را عاملی برای کم تر شکل دریافت این فضاها دانست و اضافه نمود: در نهادهای مدیریت شهری برای متخصصانی که به فضای عمومی می پردازند، از جمله متخصصان طراحی شهری، صندلی روشنی تعریف نگردیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه نمود: مجموع این عوامل باعث می گردد که فضای عمومی با وجود بحث زیاد درباره آن، به عنوان یک موضوع به حاشیه رفته تلقی گردد.

رنجبر یکی از بهترین مصداق فضای عمومی در تهران را میدانچه تئاتر شهر عنوان و تشریح کرد: این فضا نمونه خوبی است، چرا که جریان زندگی روزمره شهروندان را به نمایش می گذارد، برخی به واسطه کار از این فضا عبور می نمایند، عده ای جهت استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از آن بهره برده، برخی از برنامه های هنری و نمایشی این فضا بهره مند می شوند و برخی دیگر نیز ممکن است از آن برای غذا خوردن، پرسه زنی و ... استفاده نمایند. این نمونه یک فضای شهری است که امکان انتخاب های متنوع را برای مردم فراهم می آورد.

وی همچنین خیابان ها را به عنوان مهم ترین فضای عمومی شهری در ایران نام برد و تأکید کرد: هر چه میزان فضای پیاده این مکان ها بیشتر باشد، سرزندگی اجتماعی آن بیشتر بوده و هر چه کمتر باشد، تسلط خودروها در آن بیشتر است.

دبیر علمی و اجرایی همایش با بیان اینکه در این سال ها ارزش فضای تئاتر شهر کمتر دیده گردیده است، توضیح داد: در طراحی ورودی مترو و تغییراتی که بعداً در این فضا ایجاد شد، از جمله فضای سبز و گلدان ها، باید دقت و احتیاط بیشتری به خرج داده می شد.

رنجبر بزرگ ترین هدف برگزاری این همایش را ایجاد تجربه بین المللی در این حوزه دانست و گفت: سعی نموده ایم همایش آینده فضاهای عمومی شهری را با بهترین استانداردها برگزار کنیم که این خود باعث گفت وگو و تبادل علمی خواهد شد.

وی اضافه نمود: کوشش ما این است که در طول این همایش، تجربیات شهرداری تهران ، وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن از جمله سازمان بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان نوسازی شهر تهران به نقد گذاشته گردیده و بیانیه ای که در خاتمه صادر می گردد، نوعی مطالبه گری از وزارت راه و شهرسازی در زمینه قانون گذاری در فضای عمومی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه مطالبه گری در زمینه قانون گذاری را به دست دادن ابزاری برای عمل و اجرا دانست و گفت: خوشبختانه از معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه در این همایش حضور دارند و امیدواریم این بیانیه، قانون گذاری در زمینه فوق را یک گام به پیش جلو ببرد.

به گزارش خبرنگاران، کنفرانس بین المللی آینده فضاهای عمومی شهری که ثبت نام آن از ابتدای شهریورماه شروع گردیده، در روزهای 3 تا 5 مهر ماه، با حضور متخصصان شهرسازی از 20 کشور مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش www.fups2018.com مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 40

به "در فضای عمومی کشور با چالش های جدی مواجهیم، در این سال ها ارزش فضای تئاترشهر کمتر دیده گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فضای عمومی کشور با چالش های جدی مواجهیم، در این سال ها ارزش فضای تئاترشهر کمتر دیده گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید