اولین گروه اتباع افغانستان به کشور خود بازگشتند

به گزارش مجله اندیشه، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: روز دوشنبه 19 شهریور ماه با اجرای طرح خروج و مراجعت اتباع افغانستانی، اولین گروه از مرز دوغارون به مدت یک ماه به کشور خود برگشتند.

اولین گروه اتباع افغانستان به کشور خود بازگشتند

محمد عجمی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در حاشیه سفر به مرز دوغارون اظهار کرد: کسانی که دارای پاسپورت با روادید 6 ماهه یا همان روادید خانواری هستند و اعتبار آن تا 31 شهریور 1397 است مشمول این طرح گردیده و می توانند به کشور خود رفته و مجدد به ایران بازگردند.

وی گروه اول را حدود 70 تبعه خارجی برآورد کرد و اضافه نمود: این طرح از 19 شهریور به صورت رسمی در مرز دوغارون کار خود را شروع کرد و با اجرای آن مهاجران خارجی بعد از سال ها انتظار برای دیدن اقوام و بستگان خود به کشورشان برمی گردند و پس از اتمام اعتبار گذرنامه به ایران بازخواهند گشت.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی با اشاره به گروه های مشمول این طرح، اعلام کرد: این گروه ها شامل دارندگان کارت آمایش مرحله 13 و صاحبان گذرنامه با روادید خانواری که تا 31 شهریور امسال اعتبار دارد، است.

وی توضیح داد: دوغارون، مرز خروجی افغانستانی های مشمول این طرح است و بهترین گذرگاه برای خروج اتباعی است که در خراسان رضوی و استان های همجوار سکونت دارند.

عجمی اظهار کرد: برای اتباع افغانستان که دارای کارت آمایش و گذرنامه با روادید خانواری بودند، تاکنون امکان خروج و مراجعت فراهم نبود اما براساس ابلاغ اداره کل اتباع وزارت کشور، این افراد از این پس می توانند به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی در شهر مشهد مراجعه نموده و نسبت به انجام مراحل اداری خروج و مراجعت خود اقدام نمایند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه پس از اقدام اداری، در پاسپورت اتباع متقاضی، سه ماه اقامت به اضافه یک ماه اجازه خروج و مراجعت به افغانستان داده خواهد شد و آنان می توانند با دریافت اقامت سه ماهه در ایران به مدت یک ماه هم در کشور افغانستان به سر ببرند، توضیح داد: اما قبل از خاتمه یک ماه باید به ایران بازگردند و پس از بازگشت با مراجعه به دفاتر کفالت پاسپورت خود را در اختیار دفتر قرار دهند.

وی از اجرای طرح ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک شناسایی معتبر در مدارس دولتی اطلاع داد و اضافه نمود: اکنون خراسان رضوی 77 هزار دانش آموز تبعه خارجی دارد که از این تعداد 60 هزار نفر دارای مدارک اقامتی معتبر و 20 هزار تبعه فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: از 20 شهریور ماه امسال به مدت سه روز گروه های کاری از دفاتر خدمات اتباع خارجی از مشهد در فرمانداری شهرستان های تایباد و تربت جام مستقر خواهند شد و از دانش آموزان فاقد مدارک شناسایی معتبر در مدارس ثبت نام خواهند کرد.

وی تعداد این دانش آموزان در تایباد را 1000 نفر پیش بینی کرد و اضافه نمود: شهرستان های مرزی هیچ محدودیتی برای ثبت نام نخواهند داشت و با هر تعداد دانش آموز، مجاز به ثبت نام در مدارس دولتی هستند.

شهرستان مرزی تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است و 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 34

به "اولین گروه اتباع افغانستان به کشور خود بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین گروه اتباع افغانستان به کشور خود بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید