اتمام یک فصل دیگر از مرمت خانه یزدانی در سرایان

به گزارش مجله اندیشه، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از اتمام یک فصل دیگر از مرمت خانه یزدانی اطلاع داد.

اتمام یک فصل دیگر از مرمت خانه یزدانی در سرایان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان امروز سه شنبه 10 مهر 97 گفت: این بنا به سبک درون گرایی و حیاط مرکزی ساخته گردیده و مهمترین اجزای بنا ؛ ایوان، شاهنشین، حیاط، اتاقهای پیرامون حیاط و مطبخ است. ایوان که در ضلع جنوب غربی واقع گردیده دارای طاق جناغی با پوشش گنبدی است و از ویژگی های مهم ایوان تزئینات رسمی بندی گچی است. نقشه شاه نشین به صورت چلیپایی است. این بنا به اوایل دوره قاجار تعلق دارد.

او اضافه نمود: این منزل شامل یک ایوان و دو ورودی در طرفین بوده است هرکدام از ورودی ها به یک حیاط با پلان معین و جدا، تفکیک می گردیده است که در حال حاضر برای برطرف مشکل مالکیت آن که حالت اشتراکی داشته است ، از میان ایوان یادگردیده پلان به دو قسمت تقسیم می گردد. دالان ورودی از سمت گوشه شمال بنا به داخل صحن راه دارد .در قسمت شمالی بنا فضای زمستان نشین بنا تعبیه گردیده است .در مقابل فضای زمستان نشین در ضلع جنوبی ،ایوانی با تزئینات کاربندی بسیار زیبایی کار گردیده است. فضای چهار طاقی نیز به منظور استفاده در تابستان در پشت ایوان جنوبی قرارگرفته است.در گوشه جنوب غربی حیاط بعد از پیمودن راهرو طویل 5 متری به مطبخ منزل متصل می گردد که آن هم یک چهار طاقی است که تنور ودیگر مایحتاج ضروری یک بنای سنتی را داراست.

عرب ادامه داد: نشیمن ها و اتاق های دیگر بنا به موازات هم و با تقارن کامل در دو ضلع شرقی و غربی بنا کشیده است .در میانه حیاط آب نمایی بوده که در دوره های بعدی به فرم نامطلوبی تغییر شکل داده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان بیان نمود: مرمت این بنای تاریخی ارزشمند که نمونه ای خانه های باقی مانده از دوره قاجار در شهر سرایان است از محل اعتبارات استانی سال96 ادامه یافت و حذف و تراش اندود کاهگل دیوارها و سقف ها ، خاکبرداری و آواربرداری، استحکام بخشی دیوارها در قسمت های مورد احتیاج ، تپانچه در قسمت های مورد احتیاج و اجرای اندود خاک و گچ اکثر فضاهای مسقف بر حسب کاربری پیش بینی گردیده ، جانمایی و ساخت سرویس بهداشتی سوئیت ها ، خرید مصالح مورد احتیاج برای تکمیل سرویس بهداشتی ، حفر سه حلقه چاه فاضلاب و... که بر اساس تبدیل این خانه تاریخی ارزشمند به واحد اقامتی و پذیرایی انجام گردیده است.

عرب گفت: این خانه تاریخی در تملک سازمان میراث فرهنگی است و در مراحل پایانی مرمت است، کف سازی فضاهای مسقف و حیاط، اجرای اندود گچ فضاهای مسقف و اجرای نما و محوطه سازی از جمله اقدامات مرمتی پیش بینی گردیده استکه امیدواریم تخصیص اعتبارات استانی و ملی باعث تسریع در روند مرمت این اثر ارزشمند گردد.

او همچنین اضافه نمود: پیرو مصوبات ستاد بازآفرینی شهری مقرر گردیده بود که مبلغ 2500 میلیون ریال به وسیله اداره مسکن و شهرسازی به مرمت این بنای تاریخی ارزشمند اختصاص یابد که متاسفانه محقق نشد و امیدواریم در امسال و با تخصیص این اعتبار شاهد اتمام عملیات مرمت و احیاء این بنای تاریخی باشیم.

خانه یزدانی سرایان داخل شهر سرایان واقع گردیده و در سال 1387 با شماره 23909 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 54

به "اتمام یک فصل دیگر از مرمت خانه یزدانی در سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام یک فصل دیگر از مرمت خانه یزدانی در سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید