کاهش هزینه فراوری نفت با افزودنی نانو

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای جلوگیری از رسوب آسفالتین موجود در نفت خام، یک شرکت ایرانی، افزودنی حاوی نانوذرات اکسید آهن فراوری نموده است که می تواند ارزش افزوده فراوری نفت را افزایش دهد. در حال حاضر افزودنی های بازدارنده آسفالین با قیمت بالایی از خارج از کشور تامین می شوند.

کاهش هزینه فراوری نفت با افزودنی نانو

این شرکت پیروز به فراوری نانوافزودنی شده که می توان از آن برای کاهش هزینه فراوری نفت استفاده کرد. این شرکت بازدارنده رسوب آسفالتین حاوی نانوذرات اکسید آهن را فراوری نموده که در حال حاضر شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مناطق نفت خیز جنوب به صورت پایلوت در حال استفاده از این محصول هستند.

نگهدار حسین پور، مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد: یکی از مسائل استخراج نفت از چاه، وجود بعضی ترکیبات سنگین در نفت است که موجب اختلال در عملکرد برداشت نفت از چاه می گردد. با رسوب این ترکیبات روی ستون و دیواره چاه، اصطلاحاً چاه احتیاج به تعمیر پیدا می نماید که برای جلوگیری از این اتفاق یا به تاخیر انداختن آن، افزودنی هایی به چاه اضافه می گردد. شرکت بهره افزایان زاگرس با استفاده از فناوری نانو، افزودنی فراوری نموده که می توان از آن برای کاهش اثر مخرب ترکیباتی نظیر آسفالتین روی عملکرد برداشت نفت از چاه استفاده کرد.

حسین پور مطرح کرد: در این محصول از نانوذرات اکسیدآهن استفاده شده است که به دلیل مساحت سطحی بالایی که دارد موجب جذب آسفالتین می گردد در نتیجه ضمانت فراوری نفت در چاه ها افزایش یافته که این امر به کاهش هزینه تعمیر چاه و افزایش ارزش افزوده نفت ختم می گردد.

به گفته مدیرعامل شرکت استفاده از این نانومحصول موجب افزایش کارکرد چاه می گردد به طوری که اگر در حالت عادی یک چاه در طول سال باید چهار بار تعمیر گردد، با استفاده از این محصول نانو میزان تعمیر به یک بار درسال تقلیل می یابد و جریان فراوری نفت تضمین می گردد.

به اعتقاد وی این محصول می تواند جایگزین مناسبی برای افزودنی های وارداتی باشد چرا که عملکرد بالایی داشته و نسبت به نمونه های واردتی از قیمت پایین تری برخوردار است.

حسین پور ادامه داد: حجم فراوری فعلی نانوافزودنی این شرکت را 200 لیتر در ماه مطرح کرد که این میزان با افزایش تقاضای بازار بیشتر خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که پس از انجام تست های پایلوت در شرکت های نفتی این محصول بتواند وارد چرخه فراوری نفت در کشور گردد.

به گزارش خبرنگاران، آسفالتین به دسته ای از مولکول های موجود در نفت خام گفته می گردد که اغلب به صورت حل نشده موجب رسوب در دیواره یا ستون چاه نفت شده و در نهایت باعث انسداد دهانه چاه می گردد. بنابراین زدایش و جداسازی این ترکیبات هیدروکربنی سنگین از نفت خام لازم است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 723

به "کاهش هزینه فراوری نفت با افزودنی نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش هزینه فراوری نفت با افزودنی نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید