پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره افغانستان و واکنش تهران

به گزارش مجله اندیشه، سخنگوی وزارت خارجه ایران به پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا در خصوص سازوکاری چندجانبه با حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان واکنش نشان داد و گفت: هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در خصوص مسائل برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.

پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره افغانستان و واکنش تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه نمود: هنوز دعوتنامه ای برای برگزاری نشستی در سازمان ملل از سوی آن نداشته ایم و هر وقت دعوت نامه رسید، آن را بررسی می کنیم.

خطیب زاده تاکید کرد که نگاه ما به افغانستان و دوستان مبتنی بر دوستی است. افغانستان برای ما مهم است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.

وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به رئیس جمهوری افغانستان، با هشدار در مورد احتمال قدرت دریافت دوباره طالبان در صورت خروج نیروهای آمریکایی، راه هایی را برای تسریع فرایند صلح در افغانستان و دستیابی به آتش بس پایدار پیشنهاد کرد.

آنتونی بلینکن در این نامه که روز یکشنبه رسانه ای شد به تشریح استراتژی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پرداخته است.

بلینکن پیشنهاد برگزاری نشستی با همکاری سازمان ملل متحد و با حضور وزیران خارجه و نمایندگانی از کشورهای روسیه، ایران، چین، هند، پاکستان و آمریکا را مطرح نمود تا رویکردی واحد برای حمایت از صلح در افغانستان به بحث و گفت وگو گذاشته شود.

این نامه می افزاید که دولت بایدن از زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، خواسته است تا نسخه مکتوب پیشنهادات را که با هدف تسریع فرایند صلح و آتش بس تنظیم شده با اشرف غنی و رهبران طالبان به اشتراک بگذارد.

ایران در مذاکرات صلح افغانستان در دوران ترامپ حضور نداشت اما به صورت مستقل ارتباطات و مذاکرات خود را با دولت افغانستان و طالبان پیگیری کرد. چندی پیش هیاتی عالی رتبه از طالبان به رهبری ملا غنی برادر معاون سیاسی این گروه برای مذاکره به تهران سفر کرد.

دولت افغانستان در جریان این مذاکرات قرار داشت اما جزییات آن رسانه ای نشد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1551

به "پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره افغانستان و واکنش تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره افغانستان و واکنش تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید