واکسن کووید 19 مانع شیوع ویروس نمی&zwnjشود

به گزارش مجله اندیشه، تهران (پانا) - رئیس شرکت مدرنا اعلام نمود از آنجا که ثابت نشده واکسن فراوری شده توسط این شرکت مانع شیوع ویروس مرگبار کرونا می گردد، ممکن است تزریق واکسن نیز نتواند زندگی را به روال سابق بازگرداند.

واکسن کووید 19 مانع شیوع ویروس نمی&zwnjشود

به گزارش نیویورک پست، به گفته تل زکس، پزشک ارشد مدرنا، تحقیقات نشان می دهد واکسن فراوری شده توسط این شرکت مانع ابتلای افراد به بیماری کووید 19 می گردد؛ اما هیچ سند محکمی دال بر این که واکسن مانع انتقال ویروس از شخصی که واکسن را دریافت نموده به افراد دیگر می گردد، وجود ندارد. با وجود این که وی شخصا معتقد است این واکسن می تواند موجب کاهش نرخ انتقال ویروس گردد، به گفته او باید در تفسیر نتایج دقت کنیم و در زمان توزیع این واکسن توجه داشته باشیم که مدارک کافی مبنی بر کاهش میزان انتقال ویروس در اثر واکسیناسیون وجود ندارد. در نتیجه نباید رفتارهای پیشگیرانه فعلی را صرفا به دلیل واکسیناسیون تغییر دهیم.

این اظهارات دیدگاهی را تایید می نماید که بر مبنای آن برای خاتمه یافتن پاندمی در اثر واکسیناسیون ضروری است مدت زمانی سپری گردد.

شرکت مدرنا هفته گذشته اظهار داشت کارآیی واکسن فراوری شده توسط متخصصان این شرکت در فاز سوم آزمایشات بالینی، نزدیک به 95 درصد بوده است. شرکت های فایزر و استرازنکا نیز اظهار داشتند واکسن های آن ها در مقابله با کووید 19 کارآیی بسیار بالایی دارد.

شرکت فایزر روز آدینه گذشته از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست کرد واکسن فراوری شده توسط این شرکت را برای استفاده اضطراری تایید کند و انتظار می رود مدرنا نیز در هفته آینده درخواست مشابهی را به سازمان غذا و دارو ارائه کند. در هر حال تمام این شرکت ها پس از دریافت تاییدیه باید با چالش های موجود در زمینه حمل و توزیع واکسن در سراسر دنیا روبرو شوند.

با وجود این که مقامات آمریکایی اظهار داشتند قرار است تا خاتمه امسال میلادی چندین میلیون واحد از واکسن کووید 19 را تامین نمایند، انتظار می رود توزیع وسیع واکسن تا ابتدای بهار سال آینده به طول انجامد.

پیشگامان فراوری واکسن کووید19 تا به امروز عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می شد، داشته اند. هفته گذشته، دو شرکت فایزر و بایون تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را 95 درصد اظهار داشتند. شرکت مدرنا نیز اظهار داشت واکسنی با کارآیی 94.5 درصد فراوری نموده است. این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه فراوری شده، بیش از 90 درصد اعلام شده است.

امروز نیز شرکت سینوفارم، یکی بزرگترین شرکت های داروسازی چین اظهار داشت به دنبال اخذ مجوزهای قانونی از مقامات دولتی این کشور برای عرضه واکسن کووید19 ساخت این شرکت به بازار است.

یونیسف روز دوشنبه اظهار داشت؛ به محض اینکه واکسن جدید کووید در دسترس قرار گیرد، این سازمان با همکاری بیش از 350 شرکت و سازمان مختلف فعال در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی، کشتیرانی و ارایه نمایندگان خدمات بسته بندی و لجستیک در سراسر دنیا، عملیات توزیع واکسن در بیش از 92 کشور را راهنمایی خواهد نمود.

قرار است در طول هفته جاری، یونیسف به آنالیز ظرفیت های موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم حمل و نقل بین المللی و همچنین نیازمندی های آن در آینده نزدیک، بپردازد. یونیسف عملیات تامین واکسن از فراورینمایندگانی که با COVAX قرارداد دارند و توزیع آن در بیش از 92 کشور فقیر یا دارای درآمد متوسط برعهده گرفته است.

کوواکس (COVAX) یا تسهیلات دسترسی دنیای به واکسن (Vaccine Global Access Facility) ابتکاری برای سرعت بخشیدن به توسعه، فراوری و دسترسی عادلانه کشورهای دنیا به واکسن به وسیله تسهیل مراحل آزمایش، درمان و فراوری واکسن کووید 19 است.

امیدواری های فراوانی وجود دارد که استفاده از واکسن بیماری کرونا تا خاتمه سال میلادی جاری شروع گردد. به همین منظور سازمان دنیای بهداشت برنامه ریزی نموده است تا با راه اندازی و تشویق پروژه کوواکس تا خاتمه سال 2021 میلادی 2 میلیارد دوز واکسن کرونا را در کشورهای عضو که بیشتر آن ها از کشورهای درحال توسعه و فقیر هستند، توزیع کند.

بیش از 180 کشور به کوواکس یا برنامه دنیای تامین واکسن کووید 19 برای همه کشورها پیوسته اند تا به وسیله یک ساختار جمعی و مشترک با آپارتاید و احتکار واکسن از سوی بعضی کشورها مقابله نمایند.

کوواکس برنامه ای با مدیریت مشترک گروه واکسن GAVI، سازمان دنیای بهداشت و ائتلاف ابتکارات آمادگی برای همه گیری (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) است که هدف خود را جلوگیری از احتکار واکسن احتمالی کووید 19 از سوی دولت ها عنوان می نماید تا استفاده از آن برای افراد هدف در همه کشورها به صورت عادلانه صورت گیرد.

به عبارت دیگر سازمان دنیای بهداشت کوشش دارد تا اولویت عرضه واکسیناسیون در همه کشورها برای افراد خاص و هدف در دستور کار قرار گیرد؛ نه اینکه همه افراد در یک کشور خاص از واکسن بهره مند شوند و در دیگر کشورها واکسن در دسترسی نباشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1393

به "واکسن کووید 19 مانع شیوع ویروس نمی&zwnjشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کووید 19 مانع شیوع ویروس نمی&zwnjشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید