نهایت کوشش دیپلماتیک ایران برای اجرایی شدن تعهدات برجامی اروپایی ها

به گزارش مجله اندیشه، یک عضو فراکسیون امید مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی ها باید گام های عملی در راستای اجرای تعهدات برجامی خود بردارند، گفت: اروپایی ها باید از فرصت ایجاد شده به دنبال رایزنی ها برای اجرایی کردن تعهدات خود استفاده نمایند. ایران به هر میزانی که طرف های مقابل از انجام تعهدات برجامی خود سر باز زنند به سمت کاهش تعهدات برجامی می رود.

نهایت کوشش دیپلماتیک ایران برای اجرایی شدن تعهدات برجامی اروپایی ها

علی بختیار در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه به فرانسه و ضرورت استفاده اروپاییان از فرصت باقی مانده برای حفظ برجام بیان نمود: جمهوری اسلامی همه کوشش خود را به کار برده تا از ظرفیت دیپلماسی برای اجرایی شدن تعهدات طرف های مقابل در برجام استفاده کند. اروپایی ها در زمینه اجرایی کردن تعهدات خود چندی پیش از آقای ظریف دعوت نموده و در حاشیه نشست G7 مذاکراتی انجام شد و از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه به سر می برد. همه این اقدامات به منظور شکل گیری یک تعامل برای حفظ تعهد بین المللی برجام است.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها متعهد شدند که بدون حضور آمریکا تعهدات خود را عملی نمایند. ضرورت دارد که اروپایی ها از این فرصت استفاده و به تعهدات خود عمل نمایند. اگر ایران به منافع برجام دست نیابد صرفا این سند یک طرفه خواهد بود و ایران در آن باقی نمی ماند. اروپایی ها در برجام متعهد شده بودند در زمینه برطرف تحریم های بانکی و نفتی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری گام بردارند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس توضیح داد: اما امروز نه تنها ایران به شرایط قبل از برجام بازگشته است بلکه تحریم ها برای ایران سخت تر شده است. اگر اروپایی ها از فرصت رایزنی ها برای اجرایی کردن تعهدات خود استفاده ننمایند ایران به زودی گام سوم خود را برمی دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: ایران در چارچوب برجام به سمت کاهش تعهدات برجامی رفته است و به هر میزانی که طرف های مقابل از انجام تعهدات خود سر باز زنند ایران نیز تعهدات خود را کاهش می دهد. مجلس نیز به دنبال تأمین منافع ایران در برجام است.

بختیار در ادامه با اشاره به تمایل اروپایی ها برای حفظ برجام گفت: ایران به این نتیجه رسیده است که اروپایی ها برای حفظ برجام تمایل دارند اما خود آن ها نیز با موانعی روبرو هستند. اما ایران نسبت به این موضوع مردد است که اروپایی ها به طور جدی برای انجام تعهدات خود گام برمی دارند.

وی در سرانجام گفت: قطعا اروپا توانایی اینکه کانال اقتصادی مشخصی برای فروش نفت ایران ایجاد کند را دارد. چرا که بعضی کشورهای ضعیف در اتحادیه اروپا نیز این کار را انجام دادند. بهتر است اروپا به تعهدات خود عمل کند چرا که کاهش تعهدات برجامی ایران تأثیرات منفی برای آنها را بر جای خواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 308

به "نهایت کوشش دیپلماتیک ایران برای اجرایی شدن تعهدات برجامی اروپایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهایت کوشش دیپلماتیک ایران برای اجرایی شدن تعهدات برجامی اروپایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید