مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران

به گزارش مجله اندیشه، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه ای در واکنش به درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران تأکید کردند که آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شده و نمی تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران، بزرگترین متحدان اروپایی این کشور یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه ای مخالفت خود را با این درخواست آمریکا ابراز داشتند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود خاطرنشان نموده اند که آمریکا در روز 8 مه 2018 [18 اردیبهشت 1397] به طور رسمی مشارکت خود را برجام را متوقف نموده و به همین دلیل نمی تواند اقدام به فعال سازی مکانیسم ماشه -که در چارچوب برجام و برای مشارکت نمایندگان برجام تعریف شده است- کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ما موضع خود در این زمینه را خیلی صریح به تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام نموده ایم. ما نمی توانیم از این اقدام آمریکا که برخلاف کوشش های کنونی ما برای حمایت از برجام است، حمایت کنیم.

روز 20 آگوست، آمریکا با ارسال نامه ای به شورای امنیت خواهان شروع فرایند بازگشت اتوماتیک [تحریم ها] شده که به طرف های برجام اجازه می دهد خواهان بازاعمال تحریم های چندجانبه ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه 2231 علیه ایران برطرف شده است.

فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده یادآور می شوند که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته ای در تاریخ 8 مه 2018، به مشارکت خود در برجام سرانجام داده است.

موضع ما درباره کارآمدی اطلاعیه آمریکا ذیل قطعنامه 2231 به صراحت به رئیس شورا و تمامی اعضای شورای امنیت ابراز شده است.

بنابراین، ما نمی توانیم از این اقدام که با کوشش های فعلی ما برای حمایت از برجام سازگاری ندارد حمایت کنیم.

تروئیکای اروپایی در بخش های دیگر این بیانیه تأکید نموده اند:

- فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به حراست از فرایندها و نهادهایی که شالوده های چندجانبه گرایی را تشکیل می دهند متعهدند.

- ما کماکان بر اساس هدف حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل عمل می کنیم.

- ما از تمامی اعضای شورای امنیت می خواهیم از انجام اقداماتی که تنها اختلافات در شورای امنیت را تعمیق می نمایند یا بر کار آن اثرات مضر دارند خودداری نمایند.

این سه کشور اروپایی همچنین مدعی شده اند که علی رغم چالش های قابل توجه ایجادشده در اثر خروج آمریکا از برجام همچنان به این توافق پایبند خواهند ماند.

آنها در ادامه بیانیه خود اعلام نموده اند: معتقدیم به مسئله فعلی عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام باید به وسیله گفت وگو میان طرف های برجام به روش های مختلف از جمله به وسیله کمیسیون مشترک برجام و استفاده از ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام رسیدگی کرد. ما از ایران می خواهیم به منظور حفظ توافق تمامی اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته ای خودش را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل توافق برگردد.

در انتها این بیانیه تأکیده شده است: تروئیکای اروپا مصمم به یافتن پاسخ های مناسب برای این چالش ها است و به همکاری با تمامی اعضای شورای امنیت و طرف های ذی نفع برای حرکت در جهت رو به جلو در جهت حفظ فضای دیپلماسی بیشتر ادامه می دهد. کوشش های ما در جهت حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل و پیشبرد امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

کشورهای اروپایی پیش از این نیز تأکید نموده بودند که آمریکا از برجام خارج شده و هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم های تعریف شده در برجام برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران ندارد.

دولت آمریکا پنج شنبه شب به وقت تهران طی نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً ایران را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کرد و خواهان بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که بعد از ظهر پنج شنبه به وقت نیویورک [پنج شنبه شب به وقت تهران] با نماینده اندونزی در سازمان ملل سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد ملاقات نموده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت اتوماتیک تحریم های بین المللی را به وی تحویل داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1220

به "مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید