عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است

به گزارش مجله اندیشه، وزارت خارجه عربستان ادعا کرد ریاض و کویت پیشتر از تهران برای مذاکره درباره مرز آبی مشترک دعوت نموده اند، ولی به این درخواست پاسخ داده نشده است.

عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است

وزارت امور خارجه عربستان امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای بیان کرد که وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی های تتازهپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده در شهر کویت به تاریخ 27 ربیع الاول سال 1441 هجری قمری طی صورتجلسه امضا شده بین آن ها در تاریخ 18 شعبان 1443 هجری قمری مطابق با 21 مارس 2022 میلادی برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی آرش (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند.

بر اساس گزارش النشره، وزارت خارجه عربستان در این خصوص بیان کرد هم این کشور (عربستان) و هم کویت بر حق بهره برداری از منابع طبیعی در این منطقه و ادامه کار برای آنچه در صورتجلسه توافق امضا شده بین آن ها در تاریخ 21 مارس تاکید دارند.

در این بیانیه وزارت خارجه عربستان ادعا شده که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت مشخص مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت نموده بودند که به این درخواست ها پاسخی داده نشد.

این وزارتخانه اضافه نمود: عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف های مذاکره نماینده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می نمایند.

پیشتر، احمد ناصر الاحمد الصباح در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی اش ژان ایو لودریان گفت: میدان گازی الدره (آرش) یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هشتم فروردین در واکنش به توافق اعلام شده تازه میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش / الدره تاکید نمود که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

وی اضافه نمود: میدان گازی آرش (الدره) یک میدان مشترک بین کشور های ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش هایی از آن در محدوده آب هایی واقع شده است که بین بین ایران و کویت مرزبندی نشده است.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشور های سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می دهند.

این دو کشور تاکید نموده اند که فراوری گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و 84 هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که عایدی حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می گردد. ذخیره گاز این میدان که در أواخر دهۀ 1960 کشف شد، حدود 220 میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

خبرنگاران بین الملل ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2080

به "عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید