رایزنی ظریف و لاوروف ظهر امروز در مسکو

به گزارش مجله اندیشه، وزرای خارجه ایران و روسیه ظهر امروز(دوشنبه) در مسکو درباره ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به گفت وگو می نشینند.

رایزنی ظریف و لاوروف ظهر امروز در مسکو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (یکشنبه) در راستای رایزنی های مستمر دوجانبه با روس ها وارد مسکو شد، ظهر امروز (دوشنبه) با سرگئی لاوروف همتای روس خود ملاقات و مصاحبه می نماید.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه پیش از این اعلام نموده بود که طیف مختلفی از موضوعات در این سفر مورد رایزنی قرار می گیرد از جمله مسائل مربوط به روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی.

لازم به ذکر است سفر ظریف به روسیه در حالی صورت می گیرد که حدود یک هفته دیگر فرصت 60 روزه چهارم ایران به طرف های به جامانده در برجام انتها می یابد.

به نظر می رسد برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه محور مصاحبههای ظریف با همتای روس خود باشد. سفر ظریف به مسکو در حالی انجام می گردد که ایران به همراه روسیه و چین از روز آدینه اقدام به برگزاری رزمایش مشترک دریایی در شمال اقیانوس هند کردند.

وزیر خارجه ایران در این خصوص مطرح کرد: این رزمایش نشانگر این واقعیت است که جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی برای همه در آبراه بین المللی هرمز آمادگی دارد همکاری و همراهی کند و کشورهای دیگری هم از قدرت های مهم دنیای هستند که با سیاست های تنش آفرین در این منطقه همراهی نمی نمایند.

روابط راهبردی ایران و روسیه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران روابط ایران با روسیه را راهبردی خواند و اضافه کرد: احتیاج است به صورت مداوم درباره مسائل مختلف منطقه و مسائل بین المللی و آخرین شرایط منطقه و دنیا هماهنگی، همفکری و رایزنی داشته باشیم. (اینجا بخوانید)

این سفر بیست و هشتمین سفر ظریف به روسیه در شش و نیم سال گذشته است.در همین خصوص رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این رایزنی ها و رفت و آمدها را نشانگر روابط تنگاتنگ ایران و روسیه می داند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه روسیه روز پنج شنبه پنجم دی ماه از سفر ظریف به مسکو خبر داده بود و زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام نموده بود که در ملاقات ظریف و لاوروف روابط دوجانبه و توسعه بیش از پیش این روابط مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد.

لازم به ذکر است، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در هفته ای که گذشت (دوم دی ماه) نیز سفری 2 روزه به عمان داشت و با مقامات این کشور از جمله همتای عمانی ملاقات و مصاحبه کرد.

محمدجواد ظریف 17 اردیبهشت ماه نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف بعضی تعهدات برجامی در 18 اردیبهشت ماه ملاقات و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 10 شهریور ماه 1398 نیز به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو برای ملاقات و مصاحبه با مقامات روسیه وارد مسکو شد و 11 شهریور ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به مصاحبه پرداخت.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و روسیه هفتم آبان 1398 در ژنو و در حاشیه نشست سه جانبه با همتای ترکیه ای خود درباره کمیته قانون اساسی سوریه، ملاقاتی دوجانبه داشتند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 685

به "رایزنی ظریف و لاوروف ظهر امروز در مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی ظریف و لاوروف ظهر امروز در مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید