دور دوم اعتراضات مالی در دنیا عرب

به گزارش مجله اندیشه، موج تازه ای از ناآرامی ها بعضی کشورهای عربی را در بر گرفته است. مشکل آنها باورهای سیاسی نیست و کسی لزوماً نمی خواهد به جنگ تروریست ها برود یا برای آزادی های بیشتر سیاسی دست به جانفشانی بزند. حرف معترضان این است که یا باید روال مالی فعلی عوض گردد یا دولت های ناتوان کنار بروند.

دور دوم اعتراضات مالی در دنیا عرب

● عراق از ثروت های طبیعی زیادی برخوردار است و روی نفت غوطه می خورد و امکانات کشاورزی فوق العاده ای هم دارد. اما 16 سال پس از عزل صدام همچنان وضع اقتصادی اسف باری دارد و مردم گرسنه اند و بیکاری از نرخ بالایی برخوردار است. در سال 2017 حیدر العبادی نخست وزیر وقت عراق وعده داد که نبردی پیگیر با فساد و عوامل آن خواهد داشت. اما عادل عبدالمهدی نخست وزیر فعلی عراق نیز چنین ادعایی دارد و مسائل اقتصادی مردم این کشور هنوز پابرجا است.

● مصر پس از چند سال سکوت که شاید محصول ترس از حاکمان نظامی این کشور بود، بپا خاسته است. مردم این کشور می خواهند بگویند اوضاع معیشتی شان تیره است و بهتر است ژنرال السیسی و همکارانش تکانی به خود بدهند. جالب تر اینکه متهم اول ماجراهای فساد اقتصادی و ارتشاء همین نظامی ارشد مصر است که قدرت را از سال 2013 در دست گرفته و با دادن وعده تأمین امنیت، طرفداران محمد مرسی و سایر سیاستمداران به حاشیه رانده شده مصر را به سوی سکوت اجباری سوق داده است اما اینکه محمد معیط، وزیر اقتصاد مصر معترف است که او و همکارانش برای تأمین شغل جهت 5،2 میلیون جوانی که هر ساله وارد بازار کار این کشور می شوند، مشکل اساسی دارند. آخرین نظرسنجی ها هم نشان می دهد که یک سوم از کل مصری ها زیر خط فقر زندگی می نمایند. این آماری است که در سال 2015 از 28 درصد فراتر نمی رفت.

● قصه های زیادی راجع به زندگی زیبای شب های بیروت به رغم جنگ های طولانی در این کشور وجود دارد و ادعا می گردد، زندگی در بخش هایی از این کشور به اندازه استقرار در کشورهای اروپای غربی هیجان انگیز و ایمن است. اما اینها را فراموش کنید زیرا جدید ترین آنالیز ها شمار افراد زیر خط فقر را در این کشور حداقل یک سوم سکنه آن نشان داده است.

کوشش پدران برای تأمین مخارج سنگین خانواده شان در شهر بسیار گرانقیمت بیروت معمولاً کم ثمر است و تعدادی از شهروندان می گویند اگر همین حالا بعضی سفارتخانه های خارجی ویزای مهاجرت به کشورهای متبوعه را در دسترس علاقه مندان می گذاشتند، بیروت در دو سه روز تخلیه و تبدیل به شهر ارواح می شد. درست است که این یک برآورد افراطی و اغراق گویی است و مرکز شهر بیروت در سال های دهه 1990 بازسازی و صنایع از نو تقویت شد اما بازارهای اقتصادی همچنان رونق و داد و ستدها اندک است و اکثر قریب به اتفاق رستوران های شیک و عمارات لاکچری مرکز و شمال بیروت بسته و خالی از سکنه شده اند. دولت لبنان که به شرایط بد اقتصادی واقف است، بتازگی خبر از تأمین بودجه ای اضطراری برای بهبود شرایط اجتماعی داده اما مردم معمولی و فقیر این کشور مطمئن هستند که وام های بانکی و یاری های دولتی ابتدا به دست پولداران می رسد. حرف آخر و مهم تر را رامی خوری استاد دانشگاه بیروت زده است. وی می گوید: درست است که پشت اعتصاب ها و تظاهرات اخیر خواسته های اقتصادی است اما مردم می خواهند بگویند تشکیلات دولت موفقیت سیاسی در برخورد با خلافکاران اقتصادی نداشته است. بواقع حرف آنها این است که پولشویی ها و فرصت های از دست رفته اقتصادی از درون دولت ها نشأت گرفته و به نسوج و بافت های مختلف کشور ریشه دوانده است.

* منبع: CNN

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 487

به "دور دوم اعتراضات مالی در دنیا عرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور دوم اعتراضات مالی در دنیا عرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید