خبرنگاران شناسایی مولکول هایی که فرایند پیری را معکوس می نمایند

به گزارش مجله اندیشه، تهران- خبرنگاران- محققان دانشگاه هاروارد مولکول هایی را شناسایی کردند که موجب افزایش طول تلومرها در کروموزوم مدل های حیوانی می شوند. محققان امیدوارند به وسیله دست ورزی این رخداد بتوانند فرایند پیری و پیامدهای نامطلوب آن را تغییر دهند.

خبرنگاران شناسایی مولکول هایی که فرایند پیری را معکوس می نمایند

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، در انتهای کروموزوم ها دنباله ای از جنس دی ان ای وجود دارد که با عنوان تلومر شناخته می شوند و وظیفه محافظت از کد دی ان ای موجود در ژنوم را بر عهده دارند و در فرایند پیری نیز اثرگذار هستند. طول این دنباله ها با هربار تقسیم سلول کوتاه تر می گردد، اما محققان امیدوارند به وسیله دست ورزی این رخداد بتوانند فرایند پیری و پیامدهای نامطلوب آن را تغییر دهند.

محققان با آنالیز بیش از 100 هزار ترکیب شیمیایی شناخته شده توانستند مولکول هایی را شناسایی نمایند که قابلیت پایدارسازی آنزیمی موسوم به تلومراز را دارند. این آنزیم موجب تثبیت و یکپارچگی ساختار تلومرها می گردد.

سپس محققان سلول های بنیادی انسان را به بدن موش ها وارد کردند تا ژنی موسوم به PARN دچار جهش گردد. در اثر این جهش ژنتیکی، آنزیم تلومراز دچار ناپایداری شده و در نتیجه طول تلومرها کاهش می یابد. در مرحله بعد با استفاده از ترکیبات شیمیایی منتخب به درمان این جهش ژنتیکی پرداختند و توانستند موثرترین مولکول را برای ترمیم طول تلومرهای سلول های بنیادی شناسایی نمایند.

اکنون محققان در کوشش هستند تا اثرگذاری و ایمنی این مولکول ها را برای درمان بیماری های ناشی از کوتاه شدن تلومرها و در نهایت جلوگیری از پیری به اثبات برسانند و آن را برای آزمایشات بالینی آماده نمایند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1004

به "خبرنگاران شناسایی مولکول هایی که فرایند پیری را معکوس می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شناسایی مولکول هایی که فرایند پیری را معکوس می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید