خبرنگاران ریزگردها سالانه 50 میلیارد تومان به اصفهان خسارت می زند

به گزارش مجله اندیشه، اصفهان - خبرنگاران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خسارات ناشی از پدیده مخرب ریزگرد در این استان سالانه 40 تا 50 میلیارد تومان تخمین زده می گردد.

خبرنگاران ریزگردها سالانه 50 میلیارد تومان به اصفهان خسارت می زند

منصور شیشه فروش روز آدینه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: بیشتر این خسارات به زمین های کشاورزی، زیرساخت های حمل و نقل، محیط زیست و فرودگاه ها و راه آهن وارد می گردد.

وی با بیان اینکه آثار مخرب ریزگردها سال به سال افزایش می یابد اظهار داشت: توجه هرچه بیشتر به طرح های بیابان زدایی در این استان و کاهش فرایند بیابان زایی با اجرای پروژه های مرتبط تنها چاره و راهکار این موضوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ریزگردها از سوی دیگر سلامت ساکنان مناطق مختلف استان را به خطر می اندازد توضیح داد: یکی از دلایل افزایش بیماری های قلبی عروقی و تنفسی همین آلودگی هوا و ریزگردها است که در بسیاری از روزهای سال بخصوص در پاییز بیشتر می گردد و حتی تعطیلی مدارس و یا مراکز دولتی را در پی دارد.

شیشه فروش با اشاره به وجود 16 کانون اصلی انتشار ریزگردها در استان اضافه نمود: تخصیص اعتبار کافی برای اجرای طرح های مرتبط با بیابان زدایی فرایند رو به رشد این معضل را کاهش خواهد داد.

وی مساحت کانون های گرد و غبار استان را یک میلیون و 90 هزار هکتار اعلام نمود و گفت: اجرای طرح های نهالکاری گونه های گیاهی مقاوم به مناطق خشک و بیابانی مانند تاغ و قره داغ در این مناطق راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر ریزگردها محسوب می گردد که البته با کوشش متولیان امر در بخشی از بیابان های شرق و شمال استان انجام گرفته است.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که بطور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

بیابان زایی در استان به ویژه در شرق اصفهان، سالانه در کنار به خطر انداختن سلامت مردم و تخریب محیط زیست، به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی این استان خسارت وارد می نماید، عمده خسارت ها به پایگاه های نظامی اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شکاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی کشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1625

به "خبرنگاران ریزگردها سالانه 50 میلیارد تومان به اصفهان خسارت می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ریزگردها سالانه 50 میلیارد تومان به اصفهان خسارت می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید