خبرنگاران روسیه به خطرات استقرار ناوهای آمریکایی در جهت نفتکش ایران هشدار داد

به گزارش مجله اندیشه، نیویورک- خبرنگاران- معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد به واشنگتن هشدار داد خطرات ناشی از حوادث را هنگام استقرار ناوهای خود در منطقه ای که نفتکش های ایران در نزدیکی ونزوئلا فعالیت های قانونی دارند، کاملا درک کند.

خبرنگاران روسیه به خطرات استقرار ناوهای آمریکایی در جهت نفتکش ایران هشدار داد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

دیمیتری پولیانسکی عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت که به صورت مجازی و با موضوع ونزوئلا برگزار گردید، اضافه نمود: شرایطی که امروز پیرامون ونزوئلا با آن روبرو هستیم، نه در داخل کشور بلکه حوادث اخیر نقض حاکمیت ونزوئلا توسط عوامل خارجی است که تهدید مستقیم برای صلح این کشور و همچنین امنیت منطقه ای محسوب می گردد.

وی، این شرایط را نقض آشکار منشور سازمان ملل دانست و گفت: در روزهای نخست ماه مه ، یک گروه مسلح حداقل 60 نفره به وسیله کلمبیا و با کشتی وارد خاک ونزوئلا شدند. 47 نفر از آنها دستگیر شدند که 2 شهروند آمریکا هم جزو آنها بودند.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: این 2 نفر اعتراف کردند که ماموریت آنها آموزش نیروها در کلمبیا برای عملیات نظامی در ونزوئلا و کنترل فرودگاه برای انتقال امن رئیس جمهوری نیکلاس مادورو به ایالات متحده بوده است.

پولیانسکی با طرح این پرسش که نقش کلمبیا در این ماجرا چه بوده است، اظهار کرد: تصور اینکه این عملیات مخفی بدون آگاهی آنها اجرا شده باشد، سخت است.

وی با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی که منکر نقش خود در این ماجرا شده اند، افزود: دوست داریم به آنها اعتماد کنیم اما شرح نمی دهند که طبق این قرارداد، دو شهروند آمریکایی قصد داشتند رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا را گروگان گرفته و به ایالات متحده ببرند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: می توانم بپرسم به چه منظور؟ و چگونه با پیغام های نوع همه گزینه ها از روی میز است از جمله اعلام مبلغ 15 میلیون دلار پاداش برای دستگیری رئیس جمهوری مادورو از سوی دولت ایالات متحده ارتباط دارد؟ چه کس دیگری می تواند پشت این ماجراجویی مزدورانه باشد؟

پولیانسکی با بیان اینکه واقعیت ها در نامه 23 اردیبهشت نمایندگی دائم ونزوئلا به طور کامل مشهود است، گفت: خوشبختانه تهاجم، توسط نیروهای مسلح ونزوئلا خنثی شد. در نتیجه، تعداد قابل توجهی سلاح های آتش بار کشف شد که از جمله آنها می توان به کالیبر بالا اشاره نمود. همه اینها برای ایجاد هرج و مرج داخلی و دریافت زیرساخت های مهم و نهادهای دولتی مورد استفاده نهاده شد. این یک عمل متجاوزانه است و باید محکوم گردد.

وی با ابراز تاسف از اینکه آمریکا مطابق با دکترین مونرو کل آمریکای جنوبی را به عنوان حیاط خلوت خود می بیند، گفت: امروز ونزوئلا در منوی ایالات متحده قرار گرفته است و همکاران آمریکایی ما حتی این کوشش ها را انکار نمی نمایند.

معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه نمود: می خواهیم امروز بپرسیم که هدف واقعی رژه نیروی دریایی آمریکا در کارائیب چیست؟ آیا مزدوران بیشتری در ونزوئلا روی زمین وجود دارند؟ چه کسی مسئول حمله به زیرساخت های مهم ونزوئلا از جمله شبکه های برق است؟

پولیانسکی ادامه داد: ما همچنین امیدواریم که واشنگتن هنگام استقرار ناوهای خود در منطقه ای که تانکرهای نفتی ایران درگیر فعالیت های قانونی در نزدیکی ونزوئلا هستند، خطرات ناشی از حوادث را کاملا درک کند.

وی خطاب به اعضای اروپایی شورای امنیت هم گفت: نقش رئیس جمهوری دغل بازی که 2 سال پیش عجولانه از او حمایت کردید، در این کوشش برای کودتا چیست که این چنین مشهود شده است؟ چگونه مقامات مشروع ونزوئلا می توانند پس از این با وی وارد مذاکره شوند؟

این دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل متحد اضافه نمود: ما از کلیه مشارکت نمایندگان در بحث امروز می خواهیم که به طور واضح حمله به قلمرو حاکمیتی ونزوئلا را محکوم نمایند. وقت آن است که همه ما به نفع حق ونزوئلایی ها برای حل اختلافات سیاسی خودشان از جمله حق انتخاب رهبران خود مطابق با قانون اساسی کشور صحبت کنیم.

پولیانسکی در ادامه این اظهارات پیش نویس بیانیه ریاستی شورای امنیت را در این زمینه ارائه داد که در آن آمده بود: اعضای شورای امنیت درباره آخرین تحولات داخل و اطراف جمهوری بولیواری ونزوئلا را مورد بحث قرار داد.

در این بیانیه اضافه نموده شده بود: اعضای شورای امنیت استفاده یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی را همانگونه که در منشور ملل متحد تصریح شده است، رد کردند و قطعنامه های مربوط به محکومیت تروریسم در همه اشکال و جلوه های آن و استفاده از مزدوران را بار دیگر تایید می نماید.

پیش نویس پیشنهادی روسیه تاکید می کرد: اعضای شورای امنیت مطابق فصل ششم منشور ملل متحد، خواهان حل شرایط فعلی ونزوئلا به وسیله گفت وگوی صلح آمیز و سیاسی ونزوئلایی ها بدون دخالت خارجی و در چارچوب قانون اساسی ملی و احترام کامل به حاکیمت و تمامیت ارضی ونزوئلا است.

این پیش نویس بیانیه ریاستی، در همان ابتدا مورد مخالفت جدی آمریکا نهاده شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1064

به "خبرنگاران روسیه به خطرات استقرار ناوهای آمریکایی در جهت نفتکش ایران هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه به خطرات استقرار ناوهای آمریکایی در جهت نفتکش ایران هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید