خبرنگاران دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: علت حاشیه نشینی نبود نگاه راهبردی است

به گزارش مجله اندیشه، مشهد- خبرنگاران- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهرسازی را مدیریت نمی کنیم و اگر دید راهبردی وجود داشت هیچگاه حاشیه نشینی رخ نمی داد.

خبرنگاران دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: علت حاشیه نشینی نبود نگاه راهبردی است

محسن رضایی روز یکشنبه در نشست تخصصی شناسایی چالشها و فرصتهای توسعه شهری و لزوم تدوین سیاستهای کلی نظام در حوزه مدریت شهری در مشهد اضافه نمود: بیشتر خانه سازی و شهرک سازی را مدیریت کردیم و شهرسازی از مدیریت ما خارج بوده است زیرا اگر مدیریت شهری وجود داشت حاشیه سازی شکل نمی گرفت.

وی با بیان اینکه تثبیت و کنترل جمعیت تنها به محدوده جغرافیای شهر نیست ادامه داد: هر طرح جامع بدون دید راهبردی در عمل پیاده نمی شود و موج جدید مهاجرت را ایجاد می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در طرح جامع باید عوامل بیرونی را نیز مورد نظر قرار داد. خدمات دهی در مشهد نقطه بسیار پرجاذبه برای جمعیت های اطراف است و وقتی نسبت به مسائل بیرون بی توجه باشیم رفاه موجود در آینده از بین می رود.

وی اضافه نمود: اقلیم ایران در سی سال آینده یک درجه گرمتر می شود و در این پنج سال اخیر بارندگی رگباری شروع و بعد وارد دوره خشکسالی می شویم. در طرح جامع تاثیر تغییر اقلیم هم باید در نظر گرفته شود.

رضایی، موضوع محله محوری را نیز در شهرها مهم دانست و ادامه داد: محلات هویت جمعی به خانواده می دهند. تفاوت محلات مهم است محلات نباید شبیه هم باشند.

وی گفت: دنیا در آینده به سوی تحولات انسانی اجتماعی خواهد رفت. از اقتصاد سیاسی هم فاصله خواهیم گرفت. اقتصاد به سوی اجتماعی سیاسی خواهد رفت. انقلاب صنعتی مدتها است به خاتمه رسیده و دنیا به دنبال تعریف جدید از خود است. کرونا هم به اینکه زندگی قرن 21 با قرن گذشته متفاوت باشد سرعت خواهد داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت پژوهش اضافه نمود: مجموعه های پژوهشی همکار مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانها را توسعه می دهیم و متناسب با شرایط هر استان اندیشکده ایجاد می کنیم.

وی ادامه داد: در مشهد و خراسان رضوی، موضوع اندیشکده، مدیریت محلی، شهرداریها و شهرسازی است به این دلیل که این شهر سابقه تمدنی دارد. علاوه بر آن توسعه شهری در زمان و دوران جمهوری اسلامی باید بار مذهبی و دینی قویتر داشته باشد و مشهد این ظرفیت را دارد که توسعه شهری دوران جمهوری اسلامی در آن علاوه بر جنبه تمدنی، جنبه مذهبی هم داشته باشد.

رضایی گفت: از طرف دیگر خراسان رضوی کمتر دولت زده است. در بسیاری از استانها دخالت دولت در اداره شهرها بیشتر از خراسان رضوی است. دولت زدگی فرهنگ رضا شاهی است که با انگیزه امنیت وارد ایران شد.

وی با بیان اینکه نگاه به شهرسازی باید با نگاه تمدن نوین ایرانی اسلامی شکل بگیرد اضافه نمود: حقیقت این است که آسیبهای فراوان اجتماعی، انسانی، فرهنگی و اقتصادی از شهرسازی به ایران وارد شد. ابتدا باید خسارات را حل کنیم و بعد الگوهای جدید را پایه ریزی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شرایط فرهنگی کشور هر چند به آموزش و پرورش حوزه های علمیه ربط دارد ولی نقش شهرها در شکل گیری هویت جدید فوق العاده بالا است. شهرهای مدرن و پست مدرن که وارد ایران می شوند در تغییر و تحولات فرهنگی و هویتی بسیار نقش بالنده دارند.

وی گفت: خراسان رضوی باید جایگاه موثر در تمدن آینده ایران داشته باشد و استانهای دیگر هم نقشهای مختلف بگیرند.

رضایی اضافه نمود: بعد از مسائل تمدنی، مسائل راهبردی مطرح است و در این مسائل نیز خراسان رضوی باید یک نگاه دیگر داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1547

به "خبرنگاران دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: علت حاشیه نشینی نبود نگاه راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: علت حاشیه نشینی نبود نگاه راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید