خبرنگاران آذربایجان غربی از بنای حمام شیخ سلماس بازدید کردند

به گزارش مجله اندیشه، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلماس گفت: خبرنگاران شمال استان از بنای حمام شیخ سلماس بازدید کردند.

خبرنگاران آذربایجان غربی از بنای حمام شیخ سلماس بازدید کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، افراسیاب گراوند، سرپرست میراث فرهنگی سلماس با اعلام خبر فوق گفت: بیش از 70 نفر از خبرنگاران شمال استان از بنای حمام شیخ بازدید کردند.

وی مطرح کرد: این خبرنگاران برای شرکت در همایش خبرنگاران شمال استان در قالب یک تور یکروزه به این شهرستان سفر کردند و از نزدیک از این اثر تاریخی بازدید کردند.

این مسئول در این بازدید ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: پس از زلزله سال 1309 در اوایل دوره پهلوی اول، حمام شیخ در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شد و بانی آن محمد طسوجی بوده که پس از حدود سه سال یعنی در سال 1312 مورد بهره برداری قرار می گیرد. با توجه به اینکه حمام توسط شخص به نام حاج شیخ مجتبی انتظاری معروف به شیخ اداره می شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال 1364 مورد استفاده بوده است.

گراوند در خصوص عوامل و عناصر تشکیل دهنده بنا بیان نمود: حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر 860 متر مربع دارد. پی بنا با سنگ های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهار گوش می باشد. حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) است.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان سلماس در سرانجام توضیح داد: حمام شیخ به لحاظ معماری اثری ارزشمند و منحصر به فرد است که در سال 1379 به تلاش سازمان میراث فرهنگی به شماره 3475در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و طی پنج دوره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 263

به "خبرنگاران آذربایجان غربی از بنای حمام شیخ سلماس بازدید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آذربایجان غربی از بنای حمام شیخ سلماس بازدید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید