افزایش اختلافات ترامپ-بولتون و کنار رفتن جان از پروژه افغانستان

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، واشنگتن پست در این گزارش به کنار گذاشته شدن آشکار جان بولتون از پروژه صلح افغانستان اشاره نموده و می نویسد: درحالیکه دستیاران ترامپ در اوایل ماه جاری خود را برای شرکت در یک نشست در خصوص آینده افغانستان آماده می کردند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت ها نبود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی.

افزایش اختلافات ترامپ-بولتون و کنار رفتن جان از پروژه افغانستان

مقامات ارشد آمریکا گفتند که بطور عادی حضور دستیار عالی امنیتی بسیار مهم و حیاتی است اما این بار اشتباهی رخ نداده بود.

این مقامات در مصاحبه با واشنگتن پست خاطرنشان کردند: بولتون که مدتهاست از حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر دنیا حمایت می نماید، به یک دشمن داخلی پایدار در مقابل توافق صلح نوظهور آمریکا، طالبان- با هدف انتها دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا- تبدیل شده است.

این مقامات اضافه کردند که مخالفت او با کوشش های دیپلماتیک در افغانستان، ترامپ و دستیارانش را ترغیب کرد که شورای امنیت ملی را از مباحث حساس درباره این توافق کنار بگذارد.

کنار گذاشتن بولتون سؤالاتی درباره میزان نفوذ حقیقی او در دولتی که به دنبال خروج نیرو از افغانستان، انعقاد یک توافق هسته ای بلندپروازانه با کره شمالی و نیز تعامل احتمالی با ایران است، مطرح نموده است.

به گفته مقامات آمریکایی بولتون مخالف این کوشش ها است، یک مقام ارشد آمریکایی در این رابطه گفت: اکنون مشاور امنیت ملی در سطوح مختلفی از تصمیم گیری ها دخالت داده نمی گردد.

شدت این اختلافات به حدی است که بولتون نسخه ای از پیش نویس توافق احتمالی ایالات متحده با طالبان را درخواست نموده بود؛ اما زلمای خلیل زاد نماینده ایالات متحده در این مذاکرات درخواست او را رد کرد و گفت که بولتون نمی تواند شخصاً دریافت کننده پیش نویس باشد. بعضی مقامات کاخ سفید به واشنگتن پست گفتند که این موضوع بولتون را عصبانی و تحقیر نموده است و نهایتاً به وی گفته شد که پیش نویس به شورای امنیت ملی ارسال شد و نه صرفاً برای خود وی!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 305

به "افزایش اختلافات ترامپ-بولتون و کنار رفتن جان از پروژه افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش اختلافات ترامپ-بولتون و کنار رفتن جان از پروژه افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید