اشتغالزایی برای معلولان با قابلمه های کهنه

به گزارش مجله اندیشه، مسئولان یکی از کارخانه های تولیدی شهر تهران با همکاری مجموعه رعدالغدیر یافت آباد طرح سراسری جمع آوری قابلمه های کهنه و بی استفاده شهروندان را برای اشتغالزایی و تولیدکار برای معلولان اجرا می نمایند.

اشتغالزایی برای معلولان با قابلمه های کهنه

خبرنگاران ـ مریم قاسمی: طرح جمع آوری قابلمه های فرسوده و غیرقابل استفاده با همکاری نمایندگی ها و شعب فعال مؤسسه رعدالغدیر در نقاط مختلف کشور به اجرا درمی آید. این طورکه مدیرعامل مجموعه رعدالغدیر عنوان می نماید شهر تهران و شهرستان زابل به دلیل آمار بالای جمعیت معلول در اولویت پروژه اشتغالزایی و کارآفرینی قرار دارند و به مرور زمان دامنه خدمات این طرح به دیگر نقاط کشور تسری پیدا می نماید.

علی سلطانزاده در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: آمارها نشان می دهد که علاوه بر تهران بیشترین آمار جمعیت معلول در شهرستان زابل متمرکز است، بنابراین با هماهنگی های اجرا شده با مسئولان یک کارخانه در نظر داریم مرکز کارآفرینی دیگری نیز مثل تهران در شهرستان زابل راه اندازی کنیم تا مسائل جامعه معلولان را رفع کند. در این مرکز کارآفرینی، فقط معلولان صاحب شغل می شوند، به همین دلیل مشارکت شهفرایندان نیکوکار در زمینه اهدای قابلمه های کهنه و بی استفاده منزلشان درسرعت بخشیدن به اجرای این طرح ابتکاری اهمیت زیادی دارد.

هر 1500 قابلمه؛ یک اشتغال

مدیرعامل مؤسسه رعدالغدیر یافت آباد عنوان می نماید در ازای جمع آوری هزار و 500 قابلمه کهنه و فرسوده می توان برای یک نفر شغل ایجاد کرد. وی به بخشی از توافقات اجرا شده بین مجموعه رعدالغدیر و این کارخانه اشاره می نماید و می گوید: پولی که از بازیافت این تعداد قابلمه به دست می آید حدود 3میلیون تومان است که می توان با آن یک دستگاه چرخ خیاطی، رایانه و... خریداری کرد. در واقع هرکدام از این وسایل می تواند زمینه کسب و کار ثابت برای یک معلول را فراهم کند.

سلطانزاده عقیده دارد که در اجرای این طرح عام المنفعه شهفرایندان مهم ترین نقش را ایفا می نمایند. درحقیقت هر شهفرایند یک خیّر است که با اهدای ظروف مازاد و اضافه آشپزخانه خود، در ایجاد شغل برای معلولان نقش خواهد داشت. خوشبختانه در همین مدت کوتاه که از اجرای طرح می گذرد شهفرایندان از این برنامه استقبال خوبی نموده اند و تا کنون با چند دستگاه کامیونت، بخشی عمده ای از قابلمه های فرسوده اهدایی به کارخانه انتقال داده شده است.

در این طرح سراسری تا به امروز تعدادی از معلولان مورد حمایت مجموعه رعدالغدیر صاحب شغل شده اند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند، به زودی یک مرکز کارآفرینی بزرگ ویژه معلولان ساخته خواهد شد. مدیر مجموعه نیکوکاری رعدالغدیر ادامه می دهد: درگذشته این طرح به شکل های مختلف و با حمایت مسئولان این کارخانه انجام گرفته است. به طوری که نخستین مدرسه 3کلاسه با ظرفیت 90دانش آموز در روستای محروم دیماندول، یک واحد خانه بهداشت در روستای کردشامی استان چهارمحال و بختیاری و تجهیز مرکز اشتغال آفرینی توانیابان در شهرستان الیگودرز لرستان با اجرا شدن این طرح محقق شده است.

سلطانزاده اشاره ای به اهداف دیگر این طرح می نماید و می گوید: علاوه بر اهداف نیکوکارانه این طرح، خارج کردن ظروف غیرکاربردی از خانه ها و ایجاد فرصت مناسب برای جایگزینی ظروف جدید با توزیع بن تخفیف خرید قابلمه از مهم ترین فواید این کار است. در این طرح قابلمه های کهنه و بی استفاده ای که سال هاست در کنج انبارها خاک می خورد به چرخه فراوری باز می گردد و از سوی دیگر برای معلولان شغل مناسب ایجاد می گردد.

تصویر امید زندگانی، بازیگر محبوب در بازدید از مجموعه رعد الغدیر

مشارکت چهره ها در طرح

جالب اینکه گروهی از هنرمندان و چهره های محبوب از جمله امید زندگانی، بهنوش بختیاری، امیر کربلایی زاده، محمد درویش و... در کمپین جمع آوری ظروف کهنه مشارکت نموده اند که همین مسئله باعث شده تا شهفرایندان با این طرح بیشتر آشنا شده و دامنه این کار خیرخواهانه گسترده تر گردد. سلطانزاده ادامه می دهد: این طرح از آذر سال جاری آغاز شده است.

در خانه تکانی های آخر سال شهفرایندان با وسایل اضافه و قابلمه های کهنه و غیرقابل استفاده ای روبه رو می شوند. شاید اگر از اجرای این طرح ملی آگاه شوند برای مشارکت در آن پیشقدم شوند. سلطانزاده در انتها می افزاید: در این طرح 20فروشگاه در تهران و 15فروشگاه در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان و... نسبت به دریافت ظروف کهنه از شهفرایندان اقدام می نمایند. افرادی که در این کار نیک شرکت می نمایند بن های تخفیف می گیرند. شهفرایندان برای مشارکت در این طرح و اطلاع از نشانی پایگاه ها برای تحویل ظروف در تهران عدد 100 و در شهرستان ها عدد 110 را به شماره 500028490 پیامک نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 690

به "اشتغالزایی برای معلولان با قابلمه های کهنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغالزایی برای معلولان با قابلمه های کهنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید