خداحافظی فرزند خلف دهخدا و تعیین با مؤسسه دهخدا ، دیگر ماندنم فایده ای ندارد

به گزارش مجله اندیشه، گفته می گردد خداحافظی دکتر حسن انوری، استاد نامدار ادبیات و عضو پیوسته فرهنگستان زبان انوری از مؤسسه دهخدا در اعتراض به تغییرات در بخش تألیفات مؤسسه دهخدا پس از ورود رئیس نو به این نهاد فرهنگی انجام شده است.

خداحافظی فرزند خلف دهخدا و تعیین با مؤسسه دهخدا ، دیگر ماندنم فایده ای ندارد

به گزارش خبرنگاران،دکتر انوری چهره ماندگار حوزه ادبیات نزدیک به 60 سال در این مؤسسه فعال بوده است و او را فرزند خلف علامه دهخدا و دکتر تعیین می نامند. پیش تر او و جمع دیگری از اعضای مؤسسه انتقاد خود را نسبت به این تغییرات در قالب نامه و دعوت به گفت وگو مطرح نموده بودند. گفته می گردد این نقدها گویا از جانب مدیریت مؤسسه بی پاسخ مانده است.

دکتر انوری با تأیید خداحافظی خود از این مؤسسه گفت: دوتن از همکاران ما را جابه جا کردند که نباید می کردند. رئیس نو لغت نامه قبلاً هم با من صحبت کرد و من گفتم که باید دست نگه داریم، اما او دست نگه نداشت و نتیجه این شد.

  • فرهنگ تعیین 51 ساله شد | نخستین دکترای زبان فارسی کشور را چه کسی گرفت؟
  • هوشنگ ابتهاج با کدام چهره های سرشناس نسبت داشت؟ | از پروفسور سمیعی تا شاعر باز باران با ترانه...

وی ادامه داد: دیدم دیگر ماندن ما در لغت نامه فایده ای ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از 60 سال کار کردن در مؤسسه دهخدا، از این مؤسسه خداحافظی کنم.

پیش از این نیز انتصاب حمیرا زمردی به سمت ریاست مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز آموزش بین المللی زبان فارسی نقدهای را به همراه داشت.

دکتر حسن انوری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. این چهره ماندگار ادبیات از سال 1341 به جمع مؤلفان لغت نامه دهخدا پیوست و تا سال 1356 تألیف و تدوین بخش هایی از لغت نامه را به عهده داشت.

انوری در 1344 به دورۀ فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران راه یافت و در پی آن در 1346 در دورۀ دکتری پذیرفته شد و در 1351 از خاتمه نامۀ دکتری اش با عنوان اصطلاحات دیوانی در دورۀ غزنوی و سلجوقی به هدایت دکتر حسن مینوچهر دفاع کرد. او سال ها در دانشگاه تربیت معلم مشغول به تدریس بود و با سازمان کتاب های درسی ایران نیز همکاری می کرد و حاصل این همکاری بیست وسه جلد کتاب درسی بود.

دکتر انوری در سال 1359 دوباره به مؤسسۀ لغت نامه بازگشت و به تألیف لغت نامۀ بزرگ فارسی مشغول شد و تا 1373 بخش هایی از الف را (ال ـ امسالین) تألیف کرد. در 1373 گروهی گرد آورد و تألیف فرهنگ بزرگ سخن را شروع کرد، این فرهنگ در سال 1381 به خاتمه رسید، از آن پس فرهنگ های دیگری بر پایۀ فرهنگ بزرگ سخن تألیف کرد. او در سال 1378 به عنوان چهرۀ ماندگار برگزیده شد و در سال 1382 عضو پیوستۀ فرهنگستان و زبان و ادب فارسی شد.

انوری از سال 1391 پس از درگذشت دوست و همکار دیرینش، زنده یاد حسن احمدی گیوی، مجدداً به مؤسسۀ لغت نامۀ دهخدا بازگشت تا جای او خالی نماند و از آن پس تألیف بخش هایی از حرف ب لغت نامۀ بزرگ فارسی را به دست گرفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2148

به "خداحافظی فرزند خلف دهخدا و تعیین با مؤسسه دهخدا ، دیگر ماندنم فایده ای ندارد" امتیاز دهید

2 کاربر به "خداحافظی فرزند خلف دهخدا و تعیین با مؤسسه دهخدا ، دیگر ماندنم فایده ای ندارد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی فرزند خلف دهخدا و تعیین با مؤسسه دهخدا ، دیگر ماندنم فایده ای ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید